Pim Palsgraaf
Pim Palsgraaf laat zich inspireren door verval en onregelmatigheden in de stad. De strijd tussen natuur en stedelijkheid is een belangrijk thema in zijn werk waarbij de werken van Palsgraaf het resultaat zijn van een steeds verder verdiepend onderzoek naar de erosie van de menselijke leefomgeving.
Palsgraaf richt zich op de perspectieflijnen van waaruit we de wereld om ons heen opbouwen. Drie jaar geleden besloot hij om zijn eigen waarneming te gaan onderzoeken en bracht hij vijf dagen door in een volledig donkere ruimte. Het werd Palsgraaf al snel duidelijk dat tijd slechts een concept is, een perceptie, een construct van de geest. Hij besloot deze bevindingen te vertalen naar zijn werk om zo de kijker een moment van stilte en totale twijfel aan te reiken, waarin alle grip op de wereld even volledig verdwijnt.
Palsgraaf richt zich op de perspectieflijnen van waaruit we de wereld om ons heen opbouwen. Drie jaar geleden besloot hij om zijn eigen waarneming te gaan onderzoeken en bracht hij vijf dagen door in een volledig donkere ruimte. Het werd Palsgraaf al snel duidelijk dat tijd slechts een concept is, een perceptie, een construct van de geest. Hij besloot deze bevindingen te vertalen naar zijn werk om zo de kijker een moment van stilte en totale twijfel aan te reiken, waarin alle grip op de wereld even volledig verdwijnt.
Bio
Pim Palsgraaf (Gouda, 1979) woont en werkt in Rotterdam. Zijn werk is tentoongesteld in o.a. Kunsthal Rotterdam (2017), Volta Basel (2019), Scope New York (2018), Museum Rijswijk (2020), Pulse Miami (2017), Vishal Haarlem (2016), Outline Moskou (2016), Stedelijk museum ’s Hertogenbosch (2010), Berlin Biennale (2008) en TENT Rotterdam (2013). In 2020 is hij genomineerd voor de Heineken Kunstprijs.
Samen met Daan Botlek startte hij in 2012 het ‘If Paradise is Half as Nice' (IPIHAN) project, een kunstproject gericht op het maken van kunst in verlaten gebouwen. IPIHAN is bedoeld om het comfort van de studio te verlaten en te experimenteren met nieuwe materialen en manieren. Pim Palsgraaf wordt vertegenwoordigd door NL=US galerie Rotterdam/ New York.
Samen met Daan Botlek startte hij in 2012 het ‘If Paradise is Half as Nice' (IPIHAN) project, een kunstproject gericht op het maken van kunst in verlaten gebouwen. IPIHAN is bedoeld om het comfort van de studio te verlaten en te experimenteren met nieuwe materialen en manieren. Pim Palsgraaf wordt vertegenwoordigd door NL=US galerie Rotterdam/ New York.