Silvia B.
Mijn beelden banen zich een weg door het web van existentiële hedendaagse dilemma's.
Zij bewegen zich langs de grenzen van genders, leeftijden, (sub)culturen en soorten en willen een brug leggen tussen de gecultiveerde realiteit en diepere intuïtieve en instinctieve lagen.
Customisen van Ready Mades
Het is voor mij altijd interessanter geweest gevonden voorwerpen te bewerken, dan vanaf nul te beginnen. Enerzijds zit er een logica in, omdat ik vaak verschillende entiteiten samenvoeg tot hybriden, figuurlijk en letterlijk. Anderzijds brengt mijn animistische blik deze manier van werken vanzelf voort. In deze dagen scan ik overal bomen, takken, wortels om te zien of er een beeld in schuilt.
De Zoektocht
De meeste beelden bestaan uit uiteenlopende materialen en technieken. Ik heb een redelijk geoefende speurneus inmiddels om te vinden waar het beeld om vraagt. Toch draait het tegen de finish vaak om, mijn idee van hoe het moet worden strookt niet met wat het beeld wil, dus word ik er weer opuit gestuurd om andere pruiken, schoenen of accessoires te gaan zoeken.
Als het oog verleid wordt
en de onderbuik zich laat voelen,
als het kraakt in het hoofd
en tenslotte pijn doet in het hart,
dan is het beeld een beeld.’
Bio
Naast sculpturen behoren tekeningen, fotowerken en een handschoenenlijn (Skinover) tot het oeuvre. Ook de creatie van het grootste beeld van een vrouwelijk figuur in Nederland (U l t r a) en het co-directeurschap van het kleinste museum ter wereld (Van Nagsael) schrijft zij op haar conto, net als de ontwikkeling van een sterke drank (Stookolie 010) en de oprichting van kunstenaarsinitiatieven (o.a. Het Wilde Weten, Kunstambassade) Ze realiseerde de interieurarchitectuur voor een appartement in Rotterdam en Londen. Als curator stelde zij diverse exposities samen (o.a. Bloody Beautiful in Museum Rotterdam) en geeft haar solo tentoonstellingen vaak op specifieke wijze vorm (o.a. KM21/GEM Museum voor actuele kunst, Museum Beelden aan Zee). Bij haar overzichtstentoonstelling in het Rijksmuseum Twenthe kwam een monografie uit: OF BEAUTY AND DOUBT