Stuur een bericht aan Silvia B.

Stuur een bericht aan
Silvia B.

Silvia B.

Of Beauty and Doubt
Mijn beelden banen zich een weg door het web van existentiële hedendaagse dilemma's.
Zij bewegen zich langs de grenzen van genders, leeftijden, (sub)culturen en soorten en willen een brug leggen tussen de gecultiveerde realiteit en diepere intuïtieve en instinctieve lagen.

Werk

Bio

Silvia B. (1963) studeerde deels beeldhouwen, mode (WdK) en kunstgeschiedenis (RUL). Zij is vooral bekend van haar sculpturen die hybride figuren verbeelden. Zij exposeerde in binnen- en buitenland en is vertegenwoordigd in vele collecties (o.a. Museum Boijmans-Van Beuningen, KRC Art Collection, Museum MORE, Museum Voorlinden).
Naast sculpturen behoren tekeningen, fotowerken en een handschoenenlijn (Skinover) tot het oeuvre. Ook de creatie van het grootste beeld van een vrouwelijk figuur in Nederland (U l t r a) en het co-directeurschap van het kleinste museum ter wereld (Van Nagsael) schrijft zij op haar conto, net als de ontwikkeling van een sterke drank (Stookolie 010) en de oprichting van kunstenaarsinitiatieven (o.a. Het Wilde Weten, Kunstambassade) Ze realiseerde de interieurarchitectuur voor een appartement in Rotterdam en Londen. Als curator stelde zij diverse exposities samen (o.a. Bloody Beautiful in Museum Rotterdam) en geeft haar solo tentoonstellingen vaak op specifieke wijze vorm (o.a. KM21/GEM Museum voor actuele kunst, Museum Beelden aan Zee). Bij haar overzichtstentoonstelling in het Rijksmuseum Twenthe kwam een monografie uit: OF BEAUTY AND DOUBT

De keuze van Silvia B.

V&B (Alex Jacobs en Ellemieke Schoenmaker)

Ik vind het fascinerend om te zien hoe V&B spelen met de illusie van het schilderij en de reële wereld. Zij stappen met regelmaat in en uit het beeld. (Omdat ik zelf ook wel speel met de illusie van echtheid in mijn beelden, word ik er in werken van collega's toe aangetrokken.) In hun onderwerpkeuze worden andere illusies, die van het kunstenaarschap en de constructies van de kunstwereld, op een intelligente, dramatische en tegelijk relativerende manier behandeld. Daarbij kan ik heel erg genieten van het hele palet aan schilder- en beeldhouwstijlen dat schijnbaar moeiteloos ingezet wordt. Ik heb ook een grote voorkeur voor collega's die niet alleen in het atelier voor zichzelf werken, maar de kunstscene weten te verlevendigen. V&B doen dat met mooie grensverleggende initiatieven als de Bcademie en Hectobar - die weer naadloos aansluiten bij hun onderwerpkeuze.

Pim Palsgraaf

Pim maakt beelden waarin hij verschillende entiteiten samenvoegt op een totaal ander manier dan dat ik dat zelf doe - maar daar zit wel de herkenning. De strijd tussen natuur en stedelijke constructies, hoe de een de ander overwoekert, levert uit de handen van Pim prachtige beelden op. We werkten allebei enkele jaren met taxidermie, zo kwamen we elkaar tegen in groepstentoonstellingen. Waar mijn beelden ook letterlijk schoon zijn, tonen die van hem de schoonheid van verval. Ik heb zelf het een en ander georganiseerd en Pim is ook een organisator. Hij is een van de initiatiefnemers van If Paradise is Half as Nice (IPIHAN), een project waarbij jaarlijks een verlaten locatie nieuw leven ingeblazen wordt door een groep kunstenaars. Mooi om te zien hoe zijn samengestelde structuren gedachten over tijd en tijdelijkheid oproepen en melancholie over de erosie van vertrouwde fundamenten.