Toine Dutch Bushman Klaassen
Als Dutch Bushman, mijn performers alter ego, verricht ik de meest uiteenlopende experimenten op het gebied van rituele performance installatie, -interactie en -interventie. Door de jaren lang opgedane indrukken uit mijn praktijk op de meest uiteenlopende locaties is er in mijn onderbewuste een rijkelijk gevulde beeldenbron gaan zinderen, die ik in de afgelopen jaren ook ben gaan verbeelden door te tekenen en te schilderen.
In de afgelopen jaren is mijn werk door het maken en uitvoeren van performance-installaties op locatie onder de ogen van publiek en vaak met participatie van mijn publiek ontstaan. In wezen is mijn praktijk een naar buiten tredende, extraverte praktijk waarin de ontmoeting met de ander en de wordingsprocessen van de verbeelding centraal staan. "For life is a great myth let's celebrate it"
In de afgelopen jaren is mijn werk door het maken en uitvoeren van performance-installaties op locatie onder de ogen van publiek en vaak met participatie van mijn publiek ontstaan. In wezen is mijn praktijk een naar buiten tredende, extraverte praktijk waarin de ontmoeting met de ander en de wordingsprocessen van de verbeelding centraal staan. "For life is a great myth let's celebrate it"
Perfect makebelieve is better than reality
Thinking of art as a methodology of conviction, Toine Klaassen’s approach to art-as-research reveals how art may only be that form of activity that doesn’t conform to any other discipline of knowledge, or regulation of action. Klaassen’s in-residence activities produces a complex mix of taxonomical and empirical research, combining psychological and subjective investigations with a self-ironising mysticism that plays satirically with mainstream culture’s obsession with the artist-figure as a sort of ‘visionary’ primitive. Klaassen is both deadly earnest and impishly deceptive in his manipulation of the contradictory forms of his brand of esoteric rationalism. JJ Charlesworth London
Bio
The Dutch Bushman, alter ego van Toine Klaassen, is een jarenlange verkenning van antropologische manieren om te bestaan buiten de geijkte maatschappelijke paden om. Klaassen studeerde aan de Rietveldacademie maar in zijn kunst merk je dat hij in een eerder leven een laboratoriumopleiding deed. Het leven en de wereld is een laboratorium voor hem, waar hij installaties en performances bouwt waarin je op een andere manier mens kunt zijn. Vaak zelf aanwezig in zijn werk treedt hij op in tentoonstellingen waar hij op sjamanistische wijze objecten en materialen bezielt – bij Extrapool, Mama, Worm, Villa Zebra en overal. Zo was hij met houtskool en collage A3-vellen aaneen gaan tekenen tot een ‘Freedom Pavement Avenue’ oftewel papieren weg, om vervolgens voor een tekenperformance bij Worm S/ASH platenspelers te transformeren in tekenmachines, waarna hij een reeks schilderijen begon met wonderlijke hoofdrollen voor the Dutch Bushman. En met al die sluizen open ontwikkelde hij performance installaties voor IPIHAN in Duitsland en Nederland. “Er is maar één ding zeker,” zegt hij, “altijd blijven oefenen.”