Ewald X Ros
Foto: Aad Hoogendoorn (Art Central Rotterdam XL 2023 in Baanhof)
Leven met kunst
Het is bijzonder om als duo ambassadeur te zijn voor de Kunstambassade, een uniek platform die een grote verscheidenheid aan kunstenaars in Rotterdam direct toegankelijk maakt voor iedereen die geïnteresseerd is in kunst en het maakproces. Het sluit nauw aan bij onze werkwijze om te verbinden vanuit kunst, een manier om kunstenaars direct te steunen.
Gritta koopt incidenteel kunst, heeft een grote liefde voor tekeningen en ook videokunst, maar niet alleen. Het gaat haar om het persoonlijke handschrift van de kunstenaar of de toets bij schilderijen. In kunstrondleidingen en programma’s voor Ewald x Ros gaat het er vooral om, om het verhaal in en van de kunst over te brengen en bruggen te slaan tussen kunst en publiek, met een voorliefde voor aspecten buiten de gebaande paden.
Anne-Marie volgt, koopt en maakt kunst en laat zich daarbij door haar intuïtie leiden. De kunst waarmee zij leeft laat zich duiden als landschap en portret, maar altijd met een twist. Haar muren hangen vol met kunst uit alle disciplines. Tegenwoordig koopt zij vooral kunst op klein formaat, meestal unieke werken.
Heerlijke gesprekken liggen ten grondslag aan Ewald x Ros keuzes voor de Kunstambassade.
Achtergrond informatie Gritta Ewald
Gedreven door een grote nieuwsgierigheid naar andere perspectieven, een andere mentaliteit heeft Gritta een achtergrond in Nederlandse taal & letterkunde en kunstgeschiedenis, en was zij in verschillende rollen in het Berlijnse cultuurleven actief: als curator voor de kunstruimte empty rooms (o.a. in Haus am Lützowplatz en het theater Hebbel am Ufer) en als assistent en curator bij galeries.
Kijken naar en het beleven van kunst was en is daarbij een rode draad en leidde onder andere tot het organiseren van een video screening met werk van Johan Grimonprez bij LantarenVenster één jaar voor het begin van Projections. Dit vooral om iets tegenover de kleine schermen op kunstbeurzen te stellen.
Tevens was Gritta jarenlang in het bestuur van de MK Award actief, het laatste jaar als voorzitter, en heeft op die manier verschillende projecten mede vorm gegeven. In 2016 heeft ze voor PuntKomma een inventarisatie over kunstinitiatieven na 2011 gepubliceerd, dus na de grote bezuinigingen, en het debat “Destination Rotterdam” bij TENT Rotterdam met hetzelfde onderwerp georganiseerd. Bij Studios Borgerstraat nam zij in 2016 deel aan een debat en schreef in 2018 voor de publicatie Open Studios.
Achtergrond informatie Anne-Marie Ros
Anne-Marie volgde haar opleiding aan de Kunstacademie, heeft een achtergrond in de kunst, vervulde vele rollen in de art-scene en weet dat zij zich het beste voelt bij het toegankelijk maken van kunst voor een breed publiek. Een projectenmens, sinds 1999 freelance ondernemer - haar eerste opdracht was voor de Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. Zij ontwikkelde en organiseerde de landelijke opleiding Beroepskunstenaars in de Klas (BIK), was voorzitter van de stichting Rotterdamse Galeries. Organiseerde voor jonge galeries de Rotterdam Paviljoen in Cité, cureerde de eerste internationale bijdrage aan Manchester Contemporary. Was mede-curator van de zomergroepsshow ‘Vier de Korenbeurs’ in Schiedam. Men kent haar door haar enorme enthousiasme voor de kunst, kunstenaars en kennis van Rotterdam.
In haar thematische tours verbindt ze de context met kunst en schakelt met groot gemak tussen de wereld van makers en kijkers. Ze houdt van het publieke domein, hedendaagse kunst, street art en urban culture. Wat ze ook doet, het wordt altijd gevoed vanuit een sterke betrokkenheid bij het onderwerp.
Mijn keuze uit de Kunstambassade
Dagmar Baumann
Mirjam Somers
Ik draag voor
Gritta Ewald - Katharina D. Martin
Bij Iris Cornelis zag ik in 2011 voor het eerst werk van Katharina, met name video’s en objecten die ook onderdeel waren van performances. Mij intrigeert de veelzijdigheid in Katharina’s werk terwijl een aantal aspecten als basis of onderlegger fungeren. Voor haar recente werken haalt ze encyclopedieën – lagen van verzamelde kennis – uit elkaar om die met de hand in een nieuwe vorm te brengen. Ook gebruikte ze materialen als was met huidachtige kwaliteiten door meerdere lagen aan te brengen voor ‘schilderijen’ in de trant van een Robert Ryman, maar dan anders.
Voor een andere serie haalde ze sexpoppen uit elkaar om het materiaal tot vierkante patchwork objecten met de hand te vervaardigen, met her en der een oog en een sensuele mond. De verbinding van een feminiene handwerktechniek van quiltpatronen, uitgevoerd in ongebruikelijk kunststof materiaal, dus van twee totaal verschillende werelden, spreekt me zeer aan.
Ik houd van de onverwachte combinaties in haar werk met feministische en strijdbare ondertonen. Het mag gerust wat ongemakkelijk zijn!
Anne-Marie Ros - Pip Passchier
In 2017 zag ik tijdens de Best of Graduates bij Ron Mandos Galerie in Amsterdam voor het eerst een kleurige installatie van Pip Passchier. Ik volgde haar in een video, trappend tegen een gele basketbal door een stad vol lijnen. Toen herkende ik een kleur en een vorm. Hé, dat lijkt op de stalen constructie voor mijn garage in Rotterdam. Het bleek te kloppen en zo ontstond onze connectie.
In 2019 creëerde ze voor Stadsstukken in het Lloydkwartier de installatie ‘Please, Do Not Run’ die op het eerste oog op een atletiekbaan leek, maar het was niet haar bedoeling dat we rondjes gingen rennen. Wel mocht je vanaf een hoge scheidsrechter stoel kijken hoe zij de ‘regels’ van de openbare ruimte onderzocht en met rebelse humor menselijk gedrag uitdaagt.
Waren in het begin vaak sport en spel haar uitgangspunt, tegenwoordig heeft ze een lossere aanpak, waarbij ze intuïtieve tekeningen vertaalt naar 3D installaties. Ze gebruikt felle kleuren en vormen die subtiel verwijzen naar de esthetiek van de openbare ruimte zelf.
Een kunstenaar naar mijn hart: publiek domein en meer, humor, onderzoekend, prikkelend, uitdagend, kritisch, spelend en vrij. Het is een plezier om haar kunst te volgen.