Berry Koedam
In '90 verhuisde de galerie naar een veel grotere locatie waar grote beelden en installaties getoond konden worden. En in '94 richtten we de ram-foundation op, waarmee ik het beperkende idee van een galerie kon openbreken en meer betrokkenheid wilde creëren met de achterban via lezingen en steunprogramma's. Zo konden we niet alleen de kunstenaars van de galerie bedienen, maar ook eenmalig een podium bieden aan academie-verlaters en kunstenaars die gewoon een steuntje waard waren. In de ram-foundation hebben we de functie r-ambassadeur bedacht, voor mensen die de foundation belangeloos verder helpen. Een mooie link naar de Kunstambassade die ik een warm hart toedraag!
In de overtuiging dat je samen meer bereikt dan alleen, ben ik altijd veel samenwerkingen aangegaan. Zo was ik mede-oprichter van een nieuwe gemengde Lionsclub (ook om hen in de beeldende kunst te introduceren natuurlijk). De Stichting Rotterdamse Galeries heb ik mede opgericht en later de Nederlandse Galerie Bond. Veel gezamenlijke galerie-projecten, zoals de bijvoorbeeld Tekeningenmanifestatie, waren heel succesvol en goed voor de onderlinge verstandhouding. Ik ben er altijd voorstander van geweest dat kunstenaarsinitiatieven hier ook aan mee konden doen.
Veel goede kunstenaars in Rotterdam
Eigenlijk heb ik me altijd ingezet om kunstenaars te steunen die dat nodig hadden. Er zijn in Nederland, en zeker in Rotterdam, zoveel hele goede kunstenaars die echt aandacht verdienen! In '84, zette ik al een project op om te onderzoeken waar alle goede afgestudeerde vrouwelijke kunstenaars bleven, via interviews met museummensen en BN'ers.
Aan jonge kunstenaars hebben we, na het overlijden van mijn man, kunstenaar Per Abramsen, zijn hele machinepark weggegeven en een fonds opgericht in zijn naam. Het Per Abramsen Fonds, binnen Fonds Kwadraat, ondersteunt kunstenaars met rentevrije leningen. En in de galerie toonde ik vaak nieuwe kunstvormen, zoals video-kunst die het stempel hadden moeilijk verkoopbaar te zijn.
Intuïtief reageer ik op de taal van een kunstenaar en daarna verdiep ik me in hun wereld. Mijn benadering is natuurlijk subjectief, waarbij ik zijsporen insla die de kunstenaar misschien niet zo bedoelde. Maar voor mij is dat spanningsveld juist bijzonder - daar waar werelden elkaar kruisen en toch zichzelf blijven.
Vooral cross-over kunstenaars hebben altijd mijn aandacht gehad. Mijn allereerste kunstwerk was een tekening van Hans Verweij, toch echt een schilder pur sang, het was een cadeau van Per. Daarna heb ik zelf meer van hem gekocht en ook van Anna Verweij. Nu heb ik zoveel kunstwerken dat ik af en toe moet wisselen.
De kunstenaars die ik voor de Kunstambassade wil uitlichten vind ik ook allemaal juist interessant, omdat hun werk niet in te kaderen is in één discipline.
Mijn keuze uit de Kunstambassade
Marjolijn van den Assem
Soms herschrijft ze letterlijk de tekst, schiet dan weer zijpaden in, verknipt, verscheurt schilderingen en maakt ze dan ruimtelijk, ze neemt je mee op haar pad, maar laat je vrij je eigen denkweg te bewandelen.
Karin Arink
Ik heb van haar een van haar CutDressCutPhoto's. Het is een 1:1 foto, waarin zij een opengesneden jurk draagt, die zelf ook weer opengesneden is.
Edward Clydesdale Thomson
Ik draag voor
Jeanne van Heeswijk
Jeanne van Heeswijk vind ik een bijzondere kunstenaar, omdat haar werk bestaat uit het realiseren van grote projecten in de openbare ruimte - ook internationaal - die worden gekenmerkt door een sterke sociale betrokkenheid, maar altijd met een heel intelligente insteek en een sterk beeldend resultaat.
Zij maakt ook mooie kleinere werken naar aanleiding van die projecten, zoals bijvoorbeeld dit alsmaar groeiende werk dat ik van haar heb. Het toont de identiteitscrisis van een internationaal opererend beeldend kunstenaar die regelmatig de grenzen van haar eigen werkveld overschrijd en daardoor verschillende rollen krijgt toebedeeld. De installatie bestaat uit naamkaartjes en badges die de kunstenaar ontving tijdens deelname aan tentoonstellingen, lezingen, bezoeken, vergaderingen, symposia en dergelijke. Iedere gelegenheid brengt een nieuwe rol, beroep of specialiteit…. Allen vervuld door één kunstenaar.