Mariette Dölle
Kunst in de maatschappelijke schijf van vijf
Atelierbezoeken zijn voor mij bijzondere momenten waarop je in een hele kwetsbare situatie met de kunstenaar mee mag kijken naar werk dat nog aan het ontstaan is, waar nog aarzelingen in zitten, of waar soms al de dadendrang vanaf spat. Dat inspireert mij altijd enorm! Die inspiratie geef ik graag door. Ik gun het iedereen om heerlijk een atelier binnen te stappen en samen met de kunstenaar mee te kijken naar hoe het ook anders kan, wat nog komen gaat of wat al bijna af is.
Ik heb altijd gezocht naar de betekenis van kunst voor de maatschappelijke context, op alle verschillende plekken in de kunstwereld waar ik gewerkt heb. Kunst hoort in de maatschappelijke schijf van vijf, net als lezen en sporten. Het is belangrijk dat we verrijkende ervaringen hebben die ons als mens completer maken. Kunst kan het perspectief op de wereld een beetje anders schetsen, en daarmee opent het ook nieuwe mogelijkheden om je eigen visie aan te scherpen of te herzien. Kunst biedt oefening in creatief denken, en wendbare denkers hebben we nu zeker nodig. We hebben verbeelding nodig om ons een toekomst voor te kunnen stellen die we nu nog niet kennen. Kunst biedt die verbeelding.
Mijn keuze uit de Kunstambassade
Sandim Mendes
Nicky Assmann
Ik draag voor
Marie Louise Elshout
Dit is werk dat steeds meer in de tijd komt. Marie-Louise Elshout werkt al jaren aan een consistent oeuvre van tekeningen en schilderingen waarop tere, fragiele figuren verschijnen. Het is vaak beschreven als verwijzend naar het occulte, de nachtkant van het bestaan. Dat geloof ik wel. Maar ik geloof ook dat in die mystieke uitstraling een positieve kant zit. Wanneer de dagelijkse realiteit geen enkele uitweg biedt, opent Elshout de deur voor ons naar een nieuwe, onbekende ruimte. Om te veranderen in een nieuw of ander persoon. Marie-Louise kijkt naar binnen, naar de gevoelswereld en de geheimzinnige oorden van de fantasievolle verbeelding.
Het is bijzonder dat in een tijd waarin de oppervlakkigheid van de social media verwarring sticht tussen wat echt en fake is, Elshout's figuren zich richten op hun binnenwereld die misschien reëler voelt dan die zich buiten hen bevindt. Haar werk is een uitnodiging om stil te worden, en af te durven dalen in het diepst van je gevoelens en gedachten. Haar figuren doen het vaak al voor. Ze trekken zich terug achter hun lange haar, kijken je zelden aan. Hurricane - zo zijn veel tekeningen genoemd - woelt die achter de gesloten ogen?