Mirjam Somers
'Who hath charity? This bird.
Who suffereth long and is kind,
Is not provoked, though blind
And alive ensepulchred?
Who hopeth, endureth all things?
Who thinketh no evil, but sings?
Who is divine? This bird.'
Tales of Sentience
Mijn atelier heeft verschillende gedaantes. Een warme zonovergoten ruimte om in te tekenen, te lezen en te schrijven. Een donkere ruimte om aan mijn films te kunnen werken. Op het dak veel planten en vogels. Het contrast van licht in de ruimte weerspiegelt de conflicten en tegenstrijdigheden die mij drijven als kunstenaar: tegenstrijdigheden in de complexe relatie tussen mensen en (andere) dieren. De manier waarop de mens met dieren omgaat zegt veel over wie wij als mens zijn.
‘Het ravijn tussen dier en mens verdiepte zich en op een dag stonden ze verweesd tegenover elkaar, als gemankeerde zielsverwanten in afgebakende werelden.’
In mijn teken- en videowerken onderzoek ik de menselijke hoedanigheid en probeer ik de kloof tussen mens en dier zowel te overbruggen als te vergroten. Ik creëer werelden waarin ik een balans zoek in schoonheid, gruwelijkheid en tederheid.
foto's Bas Czerwinski
Who suffereth long and is kind,
Is not provoked, though blind
And alive ensepulchred?
Who hopeth, endureth all things?
Who thinketh no evil, but sings?
Who is divine? This bird.'
Thomas Hardy
Tales of Sentience
Mijn atelier heeft verschillende gedaantes. Een warme zonovergoten ruimte om in te tekenen, te lezen en te schrijven. Een donkere ruimte om aan mijn films te kunnen werken. Op het dak veel planten en vogels. Het contrast van licht in de ruimte weerspiegelt de conflicten en tegenstrijdigheden die mij drijven als kunstenaar: tegenstrijdigheden in de complexe relatie tussen mensen en (andere) dieren. De manier waarop de mens met dieren omgaat zegt veel over wie wij als mens zijn.
‘Het ravijn tussen dier en mens verdiepte zich en op een dag stonden ze verweesd tegenover elkaar, als gemankeerde zielsverwanten in afgebakende werelden.’
Ida Jager
In mijn teken- en videowerken onderzoek ik de menselijke hoedanigheid en probeer ik de kloof tussen mens en dier zowel te overbruggen als te vergroten. Ik creëer werelden waarin ik een balans zoek in schoonheid, gruwelijkheid en tederheid.
foto's Bas Czerwinski
Daily Drawings 3 afronden in mijn nieuwe atelier
Een belangrijk onderdeel van mijn werkproces zijn mijn 'denkvellen'.
In een analoog en digitaal archief verzamel ik tekst- en beeldmateriaal.
Op deze vellen komt tekst en beeld samen en onderzoek ik nieuw werk.
‘Ik zie mijn videowerk als het midden tussen schilderkunst en gecomprimeerde cinema.’
Filmopname voor Guardian, El Torcal, Spanje
Setopbouw voor filmopname Waker met Arno Somers en Bas Czerwinski.
Werk
Bio
Mirjam Somers (1971, Venlo) woont en werkt in Rotterdam. Ze studeerde aan de Hogeschool voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Haar werk is tentoongesteld in groepsexposities en filmprogramma’s in binnen- en buitenland bij onder andere, Goethe Institut Rotterdam, IFFR RTMxOffscreen Rotterdam, Museum Kranenburg Bergen, Woman’s Library Glasgow, Freud museum Londen en Manchester Contemporary.