Nicky Assmann
Het immateriële en ongrijpbare karakter van licht, kleur en beweging vormt het vertrekpunt voor de ruimtelijke installaties die ik maak waarin ik speel met de perceptie. Ik combineer artistieke, wetenschappelijke en cinematografische elementen in fysiologische experimenten gericht op de zintuiglijke ervaring.
In mijn werk experimenteer ik met de verschillende aspecten van de cinematografische apparatus. Ik ontwikkel mijn eigen schermen van verschillende materialen, die variëren van iriserende zeepvliezen, gebrande en gepatineerde koperen platen tot aan metalen grids en perspex platen met moirépatronen. Ik refereer in mijn werk aan expanded cinema, visual music en aan wat ik ‘hyperkleuren’ noem. De zon is een inspiratie in een continue zoektocht in zowel de natuur als het digitale kleurenspectrum naar deze hyperkleuren.
Ik maak gebruik van vervormende spiegelende reflecties om zo vooropgezette noties uit te dagen en ruimte te creëren voor parallelle mogelijkheden en keer terug naar de fysieke fundamenten van het zien. De visuele composities roepen sensorische interferentie op in vaak kortstondige macro-universums, waarin de ervaring en notie van affect centraal staan.
In mijn werk experimenteer ik met de verschillende aspecten van de cinematografische apparatus. Ik ontwikkel mijn eigen schermen van verschillende materialen, die variëren van iriserende zeepvliezen, gebrande en gepatineerde koperen platen tot aan metalen grids en perspex platen met moirépatronen. Ik refereer in mijn werk aan expanded cinema, visual music en aan wat ik ‘hyperkleuren’ noem. De zon is een inspiratie in een continue zoektocht in zowel de natuur als het digitale kleurenspectrum naar deze hyperkleuren.
Ik maak gebruik van vervormende spiegelende reflecties om zo vooropgezette noties uit te dagen en ruimte te creëren voor parallelle mogelijkheden en keer terug naar de fysieke fundamenten van het zien. De visuele composities roepen sensorische interferentie op in vaak kortstondige macro-universums, waarin de ervaring en notie van affect centraal staan.
Werkend aan de videobeelden over turbulentie voor de videosculptuur Wervel vanuit mijn atelier
Voorbereiding van meerdere werken voor een expositie in Frankrijk in de projectruimte van het atelier
Experimenteren met diverse lenzen en lichtwerking voor de kinetische installatie 'The Abysses of the Scorching Sun'
Het maken van de kleurencompositie voor 'Radiant'
Voorbereiden van de patina's voor 'Aurora'
Testopstellingen voor kinetisch sculptuur 'Radiant'
Het filmen van 'Liquid Solid' in de sub-arctische regio van Finland tijdens een artist-in-residence
Transport van de kunstwerken naar exposities
Wervel [Turmoil]
Liquid Solid
Bio
Assmann ontving voor haar werk de Witteveen+Bos Kunst+Techniek oeuvreprijs 2020 en voor haar werk Solace een eervolle vermelding in de StartPoint Prijs 2011. Ze vertoont haar werk wereldwijd, waaronder een solo in TENT Rotterdam, solo-tentoonstellingen met het Macular collectief in oa. MOCA Yinchuan [China], Boxes Art Museum [China] en Wood Street Galleries [Pittsburgh], en in diverse groepstentoonstellingen in Saatchi Gallery [Londen], het National Taiwan Museum of Fine Arts, Centre des Arts [Enghien les Bains], Art Rotterdam Week, Quartier 21 [Wenen], V2_Institute for the Unstable Media [Rotterdam], Exit Festival [Parijs] en de Biënnale van Carrara.
Ze maakte onlangs haar eerste permanente kunstwerk in openbare ruimte, het videosculptuur Wervel [Turmoil] voor Forum Groningen.
Assmann heeft een bachelor in filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en een master in ArtScience aan de Interfaculteit van het Koninklijk Conservatorium en de KABK te Den Haag. Naast haar praktijk als autonoom kunstenaar maakt ze tevens deel uit van het collectief Macular, dat de relatie tussen kunst, technologie, wetenschap en perceptie onderzoekt.
Ze maakte onlangs haar eerste permanente kunstwerk in openbare ruimte, het videosculptuur Wervel [Turmoil] voor Forum Groningen.
Assmann heeft een bachelor in filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en een master in ArtScience aan de Interfaculteit van het Koninklijk Conservatorium en de KABK te Den Haag. Naast haar praktijk als autonoom kunstenaar maakt ze tevens deel uit van het collectief Macular, dat de relatie tussen kunst, technologie, wetenschap en perceptie onderzoekt.