Stuur een bericht aan Karin Arink

Stuur een bericht aan
Karin Arink

Karin Arink

In mijn individuele atelierpraktijk werk ik in verschillende media, zoals tekst, tekeningen, (draag)objecten van textiel, keramiek, gesneden vinyl, papier-maché, en (opengesneden) foto's.
Ik maak werk vanuit diverse kernervaringen van hoe ik besta in relatie tot anderen. Ik focus op de fysieke reacties die ik heb op wat het betekent om mezelf zo te (kunnen) manifesteren. Door dit te materialiseren, maak ik verschillende ‘states of self’ zichtbaar. Door mijzelf in/achter/met deze objecten te fotograferen, breng ik de affectrijke objecten in verband met mijn lichaam.
Samenwerking is een belangrijk aspect van mijn kunstpraktijk, vanaf 1993 als lid van Stichting B.a.d Rotterdam en daarnaast aan andere projecten, o.a. met Renée Kool.

Deze profielfoto is gemaakt door Aad Hoogendoorn in augustus 2022, toen hij foto's maakte in mijn atelier, vanwege een artikel in De Kunstbode over Stichting B.a.d tijdens aankomend Groot Rotterdams Atelierweekend (24&25 september 2022!)

Werk

Bio

Karin Arink studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, de Rijksakademie in Amsterdam (1990-1993) en aan het Piet Zwart institute (MEiA 2016). Ze won de Eerste Prijs Prix de Rome Beeldhouwen in 1992. Haar werk is tentoongesteld in onder meer het Van Abbemuseum, Centraal Museum, Boijmans Museum, Museo Pecci (I), Stichting De Pont, Gerhard Marks Haus Bremen (D), Club Solo, Rijksmuseum Twenthe, en in 2020 in Mirrors of Time (B). Ze wordt nu vertegenwoordigd door RAM Galerie Rotterdam. Ze woont en werkt in Rotterdam.

De keuze van Karin Arink

Sandim Mendes

Ik ben al heel lang fan van het werk van Sandim Mendes en heb haar o.a. voorgedragen bij de RAM foundation en voor de Van Bommel Van Dam prijs in 2010. Sandim Mendes maakt werk waarin zij een ode brengt aan de oral histories en culturele rollen van haar (voor)ouders. Hun stemmen werden tot nu toe vaak onzichtbaar/onhoorbaar gemaakt in de Nederlandse culturele geschiedenis. Sandim herinnert en verzamelt beelden van hun soms verdwijnende verhalen. Zij zet ze om in nieuwe beelden, vaak door middel van fotografie en grafiek op papier of textiel, soms in combinatie met gesproken tekst. Door haar ‘verteldoeken’ vertelt zij de verhalen van haar voorouders opnieuw en creëert zo ruimte hiervoor in het nu.