Maria Ikonomopoulou
Mijn werk bestaat uit langdurige processen die onderwerpen benaderen vanuit de fundamentele vraag naar balans tussen het collectief en het individu.
Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe wij de publieke ruimte met elkaar delen als burgers [polites in het Grieks] van een stad [polis] en niet zozeer in politiek.
Ik gebruik veel verschillende methoden en materialen, met een voorkeur voor fotografie en tijdrovende technieken geïnspireerd op volkskunst, zoals borduren op textiel en het snijden van papier.
Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe wij de publieke ruimte met elkaar delen als burgers [polites in het Grieks] van een stad [polis] en niet zozeer in politiek.
Ik gebruik veel verschillende methoden en materialen, met een voorkeur voor fotografie en tijdrovende technieken geïnspireerd op volkskunst, zoals borduren op textiel en het snijden van papier.
Crisis
Hoewel mijn land van herkomst Griekenland een constante inspiratiebron voor mij is, volgde ik nooit nauwkeurig de actualiteiten. Tot november van 2009. De financiële crisis was zo hevig en zo onbegrijpelijk dat ik niet anders kon dan iets ervan proberen te snappen. De lawine van negatieve en problematische informatie die op me afkwam heb ik de afgelopen 10 jaar proberen te transformeren in beelden met enige schoonheid. Als materiaal gebruik ik hiervoor de edities van een Griekse krant die mijn moeder regelmatig per post stuurde uit Athene.
Jan Blondeel en Louk Voncken van Canvas tv hebben hierover in 2018 een mooie video gemaakt.
‘Ik wil iets van de werkelijkheid begrijpen en dat lukt het beste door dingen te maken. Voor mij is kunst filosoferen met beelden.’
Bio
Maria Ikonomopoulou is in 1961 geboren in Kalamata (GR). Na het voltooien van haar studie Economie aan de Universiteit van Athene, kwam ze in 1985 naar Nederland om kunst te studeren. Eerst aan de Vrije Akademie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en later aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar ze in 1991 afstudeerde aan de afdeling Beeldhouwen en Monumentaal.
Ze heeft werken in opdracht voor de Nederlandse openbare ruimte gerealiseerd, zoals op de Ringdijk in Wilnis en het Raadhuisplein in Zevenaar. Haar autonome werk is regelmatig geëxposeerd in België, Griekenland en Nederland en is opgenomen in de collectie van Museum van Hedendaagse Kunst (EMST) in Athene, het Stedelijk Museum van Hedendaagse Kunst in Thessaloniki, het Meermanno Museum in Den Haag en andere openbare Nederlandse instituten en in talloze privécollecties binnen en buiten Europa.
Ze heeft werken in opdracht voor de Nederlandse openbare ruimte gerealiseerd, zoals op de Ringdijk in Wilnis en het Raadhuisplein in Zevenaar. Haar autonome werk is regelmatig geëxposeerd in België, Griekenland en Nederland en is opgenomen in de collectie van Museum van Hedendaagse Kunst (EMST) in Athene, het Stedelijk Museum van Hedendaagse Kunst in Thessaloniki, het Meermanno Museum in Den Haag en andere openbare Nederlandse instituten en in talloze privécollecties binnen en buiten Europa.