Hans Walgenbach
Met name de beeldende kunst is sinds ik mijn academieopleiding in 1966 afrondde nooit uit mijn hart verdwenen. Daarom startte ik in 2013 een webshop (www.walgenbach.nl) en een boekwinkeltje op Charlois met kunst-, kunstenaars- en fotografieboeken, waar ook kleine tentoonstellingen van voornamelijk Rotterdamse kunstenaars te zien zijn.
In de afgelopen jaren werd werk van ruim veertig kunstenaars getoond waaronder dat van QS. Serafijn en Arie van Geest. Twee qua inhoud van hun werk zeer verschillende kunstenaars die voor mij symbool zouden kunnen staan voor de diversiteit en kwaliteit die de Kunstambassade en ook ik zelf voorstaan.
Beide kunstenaars draag ik daarom graag voor als nieuwe deelnemers van de Kunstambassade.
Mijn keuze uit de Kunstambassade
Annette Behrens
Zoals haar boek ‘(in matters of) Karl' dat gebaseerd is op het - enige bekende - fotoalbum dat de vrije tijd van nazi's die in Auschwitz werkten, laat zien. Op basis van deze foto's deed Annette Behrens onderzoek naar het leven en de persoon van de eigenaar van het album, SS-officier Karl-Friedrich Höcker.
Het boek is een prachtig voorbeeld van hoe Annette Behrens in haar kunst feitelijk historisch materiaal en persoonlijke interpretatie weet te combineren tot een overtuigend visueel resultaat.
Maria Ikonomopoulou
Het is een wonderschoon boekje geworden in een oplage van 45, met tweemaal zes originele tekeningen en een gezamenlijke pagina op 110 grams Moleskine Folio papier.
Volgens Kees Weeda die de expositie opende, 'wordt in de bladzijden van dit boekje de liefde, de verbeeldingskracht en de schoonheid van al het werk van Maria weerspiegeld en al haar werk door die eigenschappen gekenmerkt.'
Ik sluit me graag bij deze conclusie aan.
Lizan Freijsen
In haar kunstenaarsboek 'The Living Surface' geeft ze een overzicht van haar uitgebreide fotoarchief met een breed scala aan categorieën van sporen van verval, en een selectie van haar unieke handgemaakte tapijten, wandtapijten en dekens.
Het boek geeft een prachtig beeld van haar inspiratiebronnen en wat ze betekenen voor haar artistieke praktijk. Het laat ook zien hoe zorgvuldig en met welke gedrevenheid zij haar beeldmateriaal onderzoekt. Het zijn kwaliteiten die aan al haar haar werk een afleesbare meerwaarde geven.
Ik draag voor
Arie van Geest
Arie van Geest volg ik al sinds hij als groot talent de Rotterdamse academie verliet.
Vanaf de begin jaren zeventig presenteerde hij bij Galerie Delta van Hans Sonnenberg regelmatig zijn werk.
Nu ruim vijftig jaar later heeft Arie van Geest een oeuvre opgebouwd dat wordt gekenmerkt door een complexe persoonlijke symboliek die wordt vertaald in een heldere, herkenbare beeldtaal. Zijn tekeningen en schilderijen laten een fantastische, absurdistische en zeer persoonlijke schijnwereld zien. Een wereld die door privé geheimen wordt gedomineerd en wordt gekenmerkt door humor, erotiek en de eruditie van zijn schepper.
Van Dali en Disney tot Dylan. Van de Zangen van Maldoror tot Madame Bovary, van Alice, Pinokkio en zijn geliefde Berneja, het zijn allemaal motieven die met een eigen iconografie in zijn werk terugkomen. De laatste jaren zijn die meestal gesitueerd in de tuin van het huis in Frankrijk waar hij met ‘in olieverf gevangen licht’ een extra kwaliteit aan het werk toevoegt.
Q.S. Serafijn
Q.S. Serafijn is beeldend kunstenaar, publicist en docent. Zijn werk heeft over het algemeen een sterk conceptueel karakter.
Hij verbaasde me in 2013 met een serie ‘waterverven’ die hij tijdens een ‘artist in residence’ in Basel had gemaakt. Intrigerend en in zekere zin ook enigszins schokkend vond ik ze, in een techniek die bijna alleen nog door amateurs wordt beoefend. Verhelderend is echter wat hij er zelf over schreef in zijn Logboek: 'ER IS GEEN REDEN TOT WANHOOP':
"De meeste kunstenaars willen groter, méér. Ik moet anders denken: ik moet kleiner, minder. Ik moet krimpen. Om mijn wereld nog kleiner te maken besluit ik in Basel tot het maken van zelfportretten in waterverf. Meer krimpen kan ik niet. Ik vind het moeilijk om collega’s in het vaderland over deze ‘krimp’ in te lichten. Ik zwijg. De mensen die ik op voorhand uitnodigde voor een gratis verblijf in Basel laat ik weten dat hun komst bij nader inzien niet langer gewenst is. Ik wil niemand zien. Terug in Rotterdam verkoop ik vier werken uit de eerste Basel-serie. Ik huur een atelier in Oud-Charlois en verkoop meer waterverven, privé, op de beurs, in de galerie. Ik ben van middelbare leeftijd en eindelijk dilettant'.