Sonia Rijnhout
Mijn schilderijen, tekeningen en wandschilderingen zijn opgebouwd uit blokken, bollen, balken, rasters en letters/woord/tekstfragmenten.
Deze bestanddelen zijn zowel spontaan als weloverwogen geordend en liggen in lagen over elkaar.
Ik verlang dat de blik van de toeschouwer zichzelf een weg kijkt in de wirwar van elkaar overlappende weefselachtige structuren, een weg uit een doolhof, een vlucht uit het centrum.
Ik hoop dat de toeschouwer zich verliest in deze spinsels en opgaat in de wervelingen van kleuren en patronen en, als in een roes, deze werkelijkheid intens ervaart.
In mijn werkwijze is toeval een onmisbare medespeler.
Aangezien toeval blind is, terwijl ik zowel kan zien als inzicht heb, neem ik de vrijheid in te grijpen indien ik dat wenselijk vind ; bijvoorbeeld wanneer zulke complexe opeenhopingen ontstaan dat ik deze niet meer kan ontwarren.
Ik beschouw de met elkaar verweven compositie-onderdelen en structuren als suggesties voor niet-hierarchische harmonische modellen die wellicht ontsnapping bieden uit een maatschappij die streeft naar verstikkende regelzucht en controle.
Deze bestanddelen zijn zowel spontaan als weloverwogen geordend en liggen in lagen over elkaar.
Ik verlang dat de blik van de toeschouwer zichzelf een weg kijkt in de wirwar van elkaar overlappende weefselachtige structuren, een weg uit een doolhof, een vlucht uit het centrum.
Ik hoop dat de toeschouwer zich verliest in deze spinsels en opgaat in de wervelingen van kleuren en patronen en, als in een roes, deze werkelijkheid intens ervaart.
In mijn werkwijze is toeval een onmisbare medespeler.
Aangezien toeval blind is, terwijl ik zowel kan zien als inzicht heb, neem ik de vrijheid in te grijpen indien ik dat wenselijk vind ; bijvoorbeeld wanneer zulke complexe opeenhopingen ontstaan dat ik deze niet meer kan ontwarren.
Ik beschouw de met elkaar verweven compositie-onderdelen en structuren als suggesties voor niet-hierarchische harmonische modellen die wellicht ontsnapping bieden uit een maatschappij die streeft naar verstikkende regelzucht en controle.
atelier met schilderij V uit Cosmos Factory serie
atelier 3 april 2021
‘Cosmos Factory is een serie van zeven schilderijen op middelgroot formaat. Ieder beeld is opgebouwd uit cirkels van dunne lijnen die als draden van weefsels elkaar overlappen.’
atelier 3 april 2021: links Cosmos Factory 2; rechts: S050720 "Ear As Snow"
atelier met Cosmos Factory VI
boek samengesteld uit werktekeningen
werktekeningen
werk in wording
9 april 2021
atelier maart 2021
Bio
opleiding: Academie voor Beeldende Kunsten (Willem de Kooning Academy), Rotterdam
Koninklijke Subisidie voor vrije schilderkunst 1980;
(solo)tentoonstellingen: Galerie van Kranendonk, den Haag, Galerie Art Affairs, Amsterdam, TENT, Rotterdam;
wandschilderingen in opdracht a.a. UMC, MinEZ, Symposium Gorinchem, Gemeente Sliedrecht
wandschilderingen als bijdrage aan tentoonstellingen: Stedelijk Museum Schiedam, W139, TENT/CBK, Carrara, Weiner wall (Tetterode, Amsterdam), Murals: ACEC, PHK 18, Studio Omstand, Arnhem
Groepsexposities: Amsterdam (W139), Galerie Kienzle (Berlijn), Remba gallery (Los Angeles), Irvine Fine Arts Centre, CA, Valence
Stipendia/werkbeurzen: Rotterdamse kunststichting, Fonds BKVB, Mondriaan Stichting
Koninklijke Subisidie voor vrije schilderkunst 1980;
(solo)tentoonstellingen: Galerie van Kranendonk, den Haag, Galerie Art Affairs, Amsterdam, TENT, Rotterdam;
wandschilderingen in opdracht a.a. UMC, MinEZ, Symposium Gorinchem, Gemeente Sliedrecht
wandschilderingen als bijdrage aan tentoonstellingen: Stedelijk Museum Schiedam, W139, TENT/CBK, Carrara, Weiner wall (Tetterode, Amsterdam), Murals: ACEC, PHK 18, Studio Omstand, Arnhem
Groepsexposities: Amsterdam (W139), Galerie Kienzle (Berlijn), Remba gallery (Los Angeles), Irvine Fine Arts Centre, CA, Valence
Stipendia/werkbeurzen: Rotterdamse kunststichting, Fonds BKVB, Mondriaan Stichting