Jochem Rotteveel
Jochem Rotteveel (1976) onderzoekt sinds 2009 de schilderachtige en sculpturale
kwaliteiten van folie en tape. Hij baseert zich daarbij onder andere op de hard-edge en colourfield painters Frank Stella, Barnett Newman, Mark Rothko, Mondriaan, Peter Halley en Ellsworth Kelly. In de traditie van Robert Rauschenberg en Isa Genzken benadert Rotteveel zijn materiaal vanuit de opvatting dat elk materiaaltype zich leent voor kunst, zolang het de maker maar kan verrassen.
Met folie en tape zoekt Rotteveel gericht meerdere grensgebieden op. Door het materiaal te vouwen ontstaat er volume in het platte vlak en rekt Rotteveel de grens op tussen twee- en driedimensionaal. Het materiaal wordt pasteus, maar geeft niet zijn herkomst prijs. De toeschouwer weet niet of het gaat om verf, metaal, plastic of keramiek. Aangezien Rotteveel geen kleuren kan mengen met het materiaal en veroordeeld is tot de folies die in omloop zijn, beoogt hij de kleuren in de compositie optisch te mengen. En of Rotteveel nu kleuren combineert die in elkaars verlengde liggen dan wel ogenschijnlijk clashen, altijd leren de kleuren de kijker iets nieuws over zichzelf en elkaar.
kwaliteiten van folie en tape. Hij baseert zich daarbij onder andere op de hard-edge en colourfield painters Frank Stella, Barnett Newman, Mark Rothko, Mondriaan, Peter Halley en Ellsworth Kelly. In de traditie van Robert Rauschenberg en Isa Genzken benadert Rotteveel zijn materiaal vanuit de opvatting dat elk materiaaltype zich leent voor kunst, zolang het de maker maar kan verrassen.
Met folie en tape zoekt Rotteveel gericht meerdere grensgebieden op. Door het materiaal te vouwen ontstaat er volume in het platte vlak en rekt Rotteveel de grens op tussen twee- en driedimensionaal. Het materiaal wordt pasteus, maar geeft niet zijn herkomst prijs. De toeschouwer weet niet of het gaat om verf, metaal, plastic of keramiek. Aangezien Rotteveel geen kleuren kan mengen met het materiaal en veroordeeld is tot de folies die in omloop zijn, beoogt hij de kleuren in de compositie optisch te mengen. En of Rotteveel nu kleuren combineert die in elkaars verlengde liggen dan wel ogenschijnlijk clashen, altijd leren de kleuren de kijker iets nieuws over zichzelf en elkaar.
studio overview, zomer 2021
‘Waar houdt het beeld op en waar begint de drager? Is er sprake van een beeld aan de achterkant van de drager, waar de toeschouwer geen zicht op heeft?’
Jochem Rotteveel
Jochem Rotteveel
‘Mijn murals zijn tijdelijk van aard. Na een expositie haal ik ze weer van de wand, zodat het nabeeld het enige beeld is dat achterblijft.’
Jochem Rotteveel
Jochem Rotteveel
Schets voor 'A Landscape', wandinstallatie op Big Art 2019
‘Mijn murals vormen een statement: kunst hoeft geen eeuwigheidswaarde te hebben. De echte waarde beleef je in het moment zelf.’
Jochem Rotteveel
Jochem Rotteveel
Interview met Muto Studio over mijn kunstpraktijk
Time lapse video - opbouw mural bij Studio Seine
Bio
Jochem Rotteveel verkent sinds 2009 alle mogelijkheden binnen de beperkingen die hij zichzelf oplegt in zijn keuze van de materialen tape en plastic folie. ‘In de restrictie bevindt zich ruimte. Als je die grens doorbreekt, kun je de diepte in. Er is een startpunt, waarna alles mag.’
Zijn werk werd in de afgelopen jaren steeds formeler en minimalistischer. ‘Mijn werk gaat nu puur over onderzoek naar materiaal en kleur.’ Tijdens de pandemie verving Rotteveel zijn felle kleurpalet voor meer rustige tinten, die beter pasten bij de tijdgeest en het gevoel van dat moment.
Rotteveel heeft sinds zijn afstuderen in 2009 onder andere in Shanghai, Berlijn, Barcelona en Madrid gewerkt en geëxposeerd. In Rotterdam hing zijn werk onder andere op Art Rotterdam en bij MKGalerie, RAM, Villa Zebra, Studio Seine, Wall Gallery, Iris Cornelis, Garage Rotterdam en NL=US. Rotteveel werkte onlangs tijdens een residency in het Vincent Van Gogh Huis en exposeerde in het Stedelijk Museum Kampen samen met Ed van der Elsken en Versluis & Uyttenbroek.
In oktober 2021 maakt Rotteveel een mural tijdens Estampa, kunstbeurs in Madrid.
Zijn werk werd in de afgelopen jaren steeds formeler en minimalistischer. ‘Mijn werk gaat nu puur over onderzoek naar materiaal en kleur.’ Tijdens de pandemie verving Rotteveel zijn felle kleurpalet voor meer rustige tinten, die beter pasten bij de tijdgeest en het gevoel van dat moment.
Rotteveel heeft sinds zijn afstuderen in 2009 onder andere in Shanghai, Berlijn, Barcelona en Madrid gewerkt en geëxposeerd. In Rotterdam hing zijn werk onder andere op Art Rotterdam en bij MKGalerie, RAM, Villa Zebra, Studio Seine, Wall Gallery, Iris Cornelis, Garage Rotterdam en NL=US. Rotteveel werkte onlangs tijdens een residency in het Vincent Van Gogh Huis en exposeerde in het Stedelijk Museum Kampen samen met Ed van der Elsken en Versluis & Uyttenbroek.
In oktober 2021 maakt Rotteveel een mural tijdens Estampa, kunstbeurs in Madrid.