Inez Smit
Het is inmiddels verkleurd, het is verplaatst en heeft daardoor een vlek achtergelaten.
Op het kartonnen doosje is inmiddels ook een nieuw stickertje geplakt dat fris van kleur is.
Het oude stickertje verhoudt zich nu weer met andere vormen en kleuren; tijd is zichtbaar geworden.
Hier begint het bij mijn schilderijen.
Alex de Vries (fragmenten, gepubliceerd door Mister Motley):
“…De schilderijen zien er evenwichtig uit, maar ieder doek bestaat uit disharmonische verhoudingen die met elkaar in verband zijn gebracht. Het zijn composities waarin tegenritme de manier van schilderen bepaalt. Zelf omschrijft ze dat als een toevallige ordening, zoals een stapel post die je op de hoek van een tafel legt en die daar dan ternauwernood blijft liggen.”
“…Je zou haar werk gevoelsmatig structuralisme of associatief constructivisme kunnen nomen. Ze kan een schilderij niet van tevoren uitmeten en dan de vlakverdeling uitvoeren zoals die is bedoeld. Ze moet tijdens het schilderen alle verhoudingen tegen elkaar uitspelen. Ze begint met een ontwerp dat pas standhoudt als ze het verandert. Alle wisselwerkingen die in het schilderij mogelijk zijn, moet ze tegen elkaar wegstrepen om tot een onvoorspelbare uitkomst te komen.”
Wilfried de Jong (fragment uit openingswoord expositie) :
“….“Wow” zei Inez.
Ik mompelde ook zoiets.
Ik had ook kunnen zeggen: kunst is de uiterlijke verschijning van het innerlijke dier dat, gekooid in onze hersens, moedwillig de ongefilterde signalen doorgeeft die we liever niet zien en daardoor in abstractie aan de buitenwereld tonen.
Maar ja, dat was nou ook weer zo’n mond vol.
Dat moest maar een keer als inleidende tekst in een Haagse galerie hangen. Niet hier in het verrukkelijke Rome.
Dus zei ik ook maar Wow…”
Bio
Mijn werk is regelmatig geëxposeerd en wordt sinds 2017 vertegenwoordigd door Galerie Helder in Den-Haag.
Van het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst ontving ik tweemaal een Basisstipendium.
In 1998 ben ik genomineerd voor de Prix de Rome Grafiek.
Naast mijn eigen atelier werkte ik o.a. als docent grafische technieken aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en als werkplaats-assistent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den-Haag en het Grafisch Atelier Utrecht.
De keuze van Inez Smit
Katinka Lampe
In haar schilderijen laat Katinka ons mensen zien die door hun pose, hun kleding, hun blik en hun kleuren je het gevoel geven dat er onuitgesproken connecties zijn met de tijdgeest en de geschiedenis.De personages vertellen mij dat we van de gebaande paden af mogen. Ze staan vaak los van de achtergrond, vrij om naar een andere context te vertrekken. Ik mag meekijken door Katinka's scherpe oog voor detail en voel me uitgedaagd door de zorgvuldigheid waarmee ze werkt. De gelaagdheid in haar werk houdt mij scherp.