Hans Wilschut
Het stedelijk landschap wordt in mijn fotografische werk afwisselend gedefinieerd door verstilling, abstractie, reflectie en beweging. Thema’s als globalisering, migratie, toerisme, representatie, urbanisatie en wereldeconomie drijven mij om steeds opnieuw de wereld te bereizen. Iemand betitelde mijn werk als ‘archeologie avant la lettre’. Wat ik doe is een soort visueel afgraven. In de gedigitaliseerde tijd zoek ik naar een filmische- of innerlijke tijd om vooral de nadruk te leggen op het decor van het grote toneelstuk van het leven; de acteurs spelen daarin een ondergeschikte rol. Het is mijn grootste uitdaging de beelden zo te maken dat ze fungeren als key-moments van de tijd waarin ik leef. Naast kleur en detail is perspectief een belangrijk gereedschap voor mijn fotografische werk. Alle optische middelen die ik nodig heb om dit naar mijn hand te zetten worden ingezet en om mijn standpunten te realiseren navigeer ik in metropolen door de vaak ontoegankelijke wereld van hoogbouw.
Bio
Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) studeerde kort aan de Willem de Kooning Academie op de afdeling schilderen. Inmiddels legt hij zich al ruim vijfentwintig jaar toe op fotografie. Zijn oeuvre wordt gedomineerd door op zichzelfstaande grootformaat fotowerken in de traditie van de extreem weidse en gedetailleerde landschaps- en stadsgezichten uit het 17e eeuwse Veduta genre. Met grote aandacht voor het perspectief en zowel bij dag als ’s nachts neemt hij al jaren de mega-city als onderwerp. Hij doet veel vooronderzoek en maakt gebruik van hoogwerkers om totale vrijheid in zijn composities te bereiken.
Zijn werk was te zien in o.m. New York, Parijs, Rome, Napels, Johannesburg, Shanghai, Bogota, Lagos en Pretoria en in verschillende Nederlandse musea. Hij publiceerde diverse boeken over aan architectuur gerelateerde onderwerpen. Zijn film 'La Nave' won de Best Art Documentairy Award op het Masterdoc festival in Los Angeles. Zijn werk is opgenomen in collecties van Kunstmuseum Den Haag, Museum Gouda, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Plaforme 10 Lausanne, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en Fries Museum Leeuwarden.
Zijn werk was te zien in o.m. New York, Parijs, Rome, Napels, Johannesburg, Shanghai, Bogota, Lagos en Pretoria en in verschillende Nederlandse musea. Hij publiceerde diverse boeken over aan architectuur gerelateerde onderwerpen. Zijn film 'La Nave' won de Best Art Documentairy Award op het Masterdoc festival in Los Angeles. Zijn werk is opgenomen in collecties van Kunstmuseum Den Haag, Museum Gouda, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Plaforme 10 Lausanne, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en Fries Museum Leeuwarden.