De beelden van Douwe zijn helder vormgegeven, opgebouwd uit simpele vormen die verwijzen naar de menselijke figuur. Als beeldhouwer kijkt Douwe met een frisse blik naar de traditie, maar refereert net zo makkelijk aan strip- en andere beeldcultuur. Zijn fascinatie voor de formele mogelijkheden en beperkingen van het medium gaat altijd gepaard met een relativerende humor die zijn beelden lucht geeft. Zo blijft het spel met de fundamentele begrippen van de beeldhouwkunst, zoals de spanning tussen de aan- en afwezigheid van ruimte, aan- en afwezigheid van massa geen abstract begrip. Maar krijgt het altijd een gevolg in de betekenis van zijn beelden.
Mijn beelden ontstaan over het algemeen vanuit een tekening in een schetsboek. Vaak in combinatie met een titel. Vanuit deze schetsen maak ik mijn modellen op klein formaat. Deze modellen beschouw ik als werken an sich. Van sommige modellen maak ik weer een beeld op groter formaat. De modellen maak ik van een basis van styrofoam die ik met de hand vorm geef door middel van zagen en schuren. Daarna worden ze gecoat met een kunststof op acrylbasis, waarna ik de definitieve vorm bereik door middel van het schuren van deze laatste harde laag. Een zekere maatloosheid is typerend voor mijn beelden. Door de vormgeving kunnen mijn beelden op allerlei formaten worden uitgevoerd. Verhouding tot de menselijke maat is hierbij een leidend principe voor mij.
Werk
New Horizon (roze)
New Horizon (blauw - wit)
Untitled
Untitled
Untitled
'Is There A Problem?'
Bio
Douwe Halbertsma (Delft, 1980) is een kunstenaar die woont en werkt in Rotterdam. Hij maakt sculpturen en werkt in de openbare ruimte. Sinds zijn afstuderen in 2003 aan de afdeling Vrije Kunst van de Hogeschool van de Kunsten Arnhem exposeert Douwe landelijk op plekken zoals; Ram Foundation (Rotterdam), Reinier van Ewijk Projects (Amsterdam) en STROOM (Den Haag). Ook heeft hij diverse opdrachten gerealiseerd, zowel in de publieke ruimte als voor particuliere opdrachtgevers.
De werken van Suus en Anne balanceren tussen abstractie en herkenbaarheid, tussen objecten uit de wereld van design en de wereld van de beeldende kunst.
De objecten zijn gemaakt met affiniteit met ambacht. Je kunt ze niet direct helemaal plaatsen, maar ze roepen allerlei associaties op. Uit die ongrijpbaarheid ontstaat de spanning die het werk voor mij zo interessant maakt.