Arie van Geest
Halverwege de jaren zestig maakte ik kennis met Alice’s Adventures in Wonderland & Through the Looking Glass and What Alice Found There van Lewis Carroll, Les Chants de Maldoror van Comte de Lautréamont en met de dubbel-lp Blonde on Blonde van Bob Dylan die in 1966 verscheen.
Dit narratieve trio beschouw ik als het fundament van de schilderijen die ik sinds 1968 produceer. Wijlen Hans Sonnenberg, de beheerder van Galerie Delta Rotterdam, met wie ik tussen 1973 en 2017 heb samengewerkt, noemde mij een typische vertegenwoordiger van de mythologie quotidienne. Mijn verfvisioenen leunen zowel op de taal als op het beeld. In zekere zin ervaar ik schilderen dan ook als een zachte vorm van schizofrenie.
In ieder schilderij schuilt het geraamte van het volgende doek. Vanaf het begin van mijn oeuvre zijn er dan ook regelmatig series ontstaan. Sommige in het tijdsbestek van een week: Tableau Mourant (1984), andere zoals The Broken Promised Land (TBPL; 2012-2019) namen jaren in beslag.
Dit narratieve trio beschouw ik als het fundament van de schilderijen die ik sinds 1968 produceer. Wijlen Hans Sonnenberg, de beheerder van Galerie Delta Rotterdam, met wie ik tussen 1973 en 2017 heb samengewerkt, noemde mij een typische vertegenwoordiger van de mythologie quotidienne. Mijn verfvisioenen leunen zowel op de taal als op het beeld. In zekere zin ervaar ik schilderen dan ook als een zachte vorm van schizofrenie.
In ieder schilderij schuilt het geraamte van het volgende doek. Vanaf het begin van mijn oeuvre zijn er dan ook regelmatig series ontstaan. Sommige in het tijdsbestek van een week: Tableau Mourant (1984), andere zoals The Broken Promised Land (TBPL; 2012-2019) namen jaren in beslag.
Atelier Rotterdam, juni 2021. Een overzicht van mijn lockdown-schilderijen die zijn ontstaan tussen maart 2020 en juni 2021.
De afgelopen jaren werkte ik iedere zomer in mijn Franse atelierwoning. De botanische diversiteit, het specifieke licht van de tuin en de personages die ik ontdekte op de rommelmarkten in de directe omgeving waren van grote invloed op de serie TBPL.
Atelier Rotterdam, juni 2020 : Op de foto is een detail zichtbaar van het schilderij Sisters of mercy, 2019, olieverf op doek, 130 x 160 cm, particuliere collectie, Barendrecht.
Atelier Rotterdam, juni 2021.
Atelier Rotterdam, juni 2021, The beginning of memory, triptiek, 2020-2021.
Atelier Availles-Limouzine, augustus 2019, met o.a. een aantal schilderijen uit de serie De Ereloge der Verdoemden.
Atelier Availles-Limouzine, juli 2016, Klein wonderland, 2016, olieverf op doek, 100 x 130 cm.
Galerie Delta, Rotterdam , 2016.
Bio
Arie van Geest (Maasland, 1948) werd opgeleid aan de Academie van Beeldende Kunsten van Rotterdam (1965-1970). Hij won in 1969 de Maaskantprijs, in 1970 de Drempelprijs, in 1973 en in 1975 de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst. Zijn werk bevindt zich in de collecties van o.a.: Stedelijk Museum Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Kunstmuseum Den Haag, Stedelijk Museum Schiedam, Landesmuseum Oldenburg en Frissiras Museum Athene.