12 jun '23
KAR-Togathering #7
KAR-Togathering #7 vond plaats op de eerste maandag van de maand, waar de deelnemers van de Kunstambassade bijeenkwamen in de ateliers van Willem Besselink en Pim Palsgraaf. We bespraken onder andere de expositie in de Borgerstraat: wat goed ging, wat verbeterd kon worden en hoe een herhaling eruit zou zien.
Tijdens de Togathering hebben we weer stappen gezet in de ontwikkeling van de Kunstambassade. Het wordt steeds meer een gezamenlijk project waar alle deelnemers aan bijdragen. Stap voor stap groeit de Kunstambassade uit tot een zelfstandig gedragen initiatief, waardoor we als collectief sterker worden.
KAR-Togathering #7 vond plaats op maandag 5 juni 2023 in het atelier van Willem Besselink en Pim Palsgraaf aan Heer Bokelweg 157A. Aanwezig waren Jake Kelly, Astrid de Pauw, Jelmer Noordeman, Silvia B, Rosa Peters, Olphaert den Otter, Mirjam Somers, Els Leclercq, Pim Palsgraaf en Willem Besselink.
Het atelierbezoek was zeer inspirerend, met een interessant inzicht in het werk van beide kunstenaars. Ondanks hun verschillende stijlen, zijn ze beide geweldige gastheren en hebben ze een goede band met elkaar. Ze gaan binnenkort samen voor twee maanden naar het noorden van Noorwegen voor het project "If Paradise Is Half As Nice". Dat belooft veel goeds.
Willem en Pim delen een groot atelier in een pand met meerdere kunstenaars. Willem Besselink en Pim Palsgraaf hebben verschillende maar thematisch verbonden werkwijzen. Willem visualiseert systemen, patronen en structuren in zijn werk, geïnspireerd door zowel de architectuur van de locatie als alledaagse elementen zoals stoeptegelpatronen. Hij toonde ook zijn serie Roman kleuren op doek, waarbij hij kleuren registreert die in romans worden genoemd en deze verwerkt als lijnen en patronen op het doek met behulp van een Excel-sheet. Willems atelierruimte was overzichtelijk, met modellen, schetsen, planningen en zichtbare denkprocessen.
Pim Palsgraaf onderzoekt stedelijke structuren in zijn werk, waarbij hij ze vergelijkt met woekerende schimmelstructuren. Hij ziet een stad als een dergelijke schimmelstructuur. Pim heeft een fascinatie voor verlaten, vervallen plekken en systemen om de wereld te begrijpen, zoals een systeem om perspectief inzichtelijk te maken. Zijn werkruimte stond vol met installaties en doeken in wording. Hoewel Pim momenteel niet met olieverf werkte, werkte hij aan een serie doeken van vervallen ruimtes, geschilderd met materialen die elkaar niet verdragen. Pim Palsgraaf is medeoprichter van het kunstenaarscollectief If Paradise is Half As Nice (IPIHAN), waar jaarlijks een groep kunstenaars neerstrijkt op verlaten industriële locaties om te leven en te werken aan nieuwe locatiegebonden installaties en een zomertentoonstelling.
In september gaan we van start met een reeks atelierbezoeken voor het publiek. De plannen hiervoor worden momenteel verder uitgewerkt. Binnenkort volgt meer nieuws hierover. Op kunstambassade.nlontdek je wat wij te bieden hebben en kom je meer te weten komen over onze activiteiten, kunstenaars en events.
KAR-Togathering #7 vond plaats op maandag 5 juni 2023 in het atelier van Willem Besselink en Pim Palsgraaf aan Heer Bokelweg 157A. Aanwezig waren Jake Kelly, Astrid de Pauw, Jelmer Noordeman, Silvia B, Rosa Peters, Olphaert den Otter, Mirjam Somers, Els Leclercq, Pim Palsgraaf en Willem Besselink.
Het atelierbezoek was zeer inspirerend, met een interessant inzicht in het werk van beide kunstenaars. Ondanks hun verschillende stijlen, zijn ze beide geweldige gastheren en hebben ze een goede band met elkaar. Ze gaan binnenkort samen voor twee maanden naar het noorden van Noorwegen voor het project "If Paradise Is Half As Nice". Dat belooft veel goeds.
Willem en Pim delen een groot atelier in een pand met meerdere kunstenaars. Willem Besselink en Pim Palsgraaf hebben verschillende maar thematisch verbonden werkwijzen. Willem visualiseert systemen, patronen en structuren in zijn werk, geïnspireerd door zowel de architectuur van de locatie als alledaagse elementen zoals stoeptegelpatronen. Hij toonde ook zijn serie Roman kleuren op doek, waarbij hij kleuren registreert die in romans worden genoemd en deze verwerkt als lijnen en patronen op het doek met behulp van een Excel-sheet. Willems atelierruimte was overzichtelijk, met modellen, schetsen, planningen en zichtbare denkprocessen.
Pim Palsgraaf onderzoekt stedelijke structuren in zijn werk, waarbij hij ze vergelijkt met woekerende schimmelstructuren. Hij ziet een stad als een dergelijke schimmelstructuur. Pim heeft een fascinatie voor verlaten, vervallen plekken en systemen om de wereld te begrijpen, zoals een systeem om perspectief inzichtelijk te maken. Zijn werkruimte stond vol met installaties en doeken in wording. Hoewel Pim momenteel niet met olieverf werkte, werkte hij aan een serie doeken van vervallen ruimtes, geschilderd met materialen die elkaar niet verdragen. Pim Palsgraaf is medeoprichter van het kunstenaarscollectief If Paradise is Half As Nice (IPIHAN), waar jaarlijks een groep kunstenaars neerstrijkt op verlaten industriële locaties om te leven en te werken aan nieuwe locatiegebonden installaties en een zomertentoonstelling.
In september gaan we van start met een reeks atelierbezoeken voor het publiek. De plannen hiervoor worden momenteel verder uitgewerkt. Binnenkort volgt meer nieuws hierover. Op kunstambassade.nlontdek je wat wij te bieden hebben en kom je meer te weten komen over onze activiteiten, kunstenaars en events.
Tijdens het Ateliercafé zijn verschillende onderwerpen besproken met de aanwezigen:
Atelierladder: Er is aangekondigd dat er in september gestart zal worden met een reeks atelierbezoeken voor het publiek. Op dit moment worden de plannen hiervoor verder uitgewerkt. Meer informatie hierover volgt binnenkort op de website kunstambassade.nlOp de website kunnen geïnteresseerden ontdekken wat er wordt aangeboden en meer te weten komen over de activiteiten, kunstenaars en evenementen.
Opstarten van de atelierladder: Ivo van den Baar zal de atelierladder leiden, met ondersteuning van KAR-bestuurslid Hugo Bongers, kunstenaars Laurien Dunbar en Anuli Croon. Het doel is om in september te beginnen. In eerste instantie zal het atelier eens in de twee weken open zijn voor maximaal 15 bezoekers. Bij succes zal de frequentie worden verhoogd naar wekelijkse atelierbezoeken.
Hoe kunnen we streven naar zelfvoorzienendheid door deelnemers taken uit te laten voeren die verschillende werkzaamheden omvatten?
Evaluatie Kunstambassade-expositie tijdens Go West: De expositie tijdens Go West is positief geëvalueerd. Alle aanwezigen waren enthousiast over de tentoonstelling, de bezoekersaantallen, de verkoop en de professionele organisatie. Zestig kunstenaars hebben deelgenomen, elk met gemiddeld twee werken. Er waren ongeveer 600 bezoekers per dag. Dit heeft geleid tot verschillende nieuwe ideeën voor de volgende verkooptentoonstelling.
.
Atelierladder: Er is aangekondigd dat er in september gestart zal worden met een reeks atelierbezoeken voor het publiek. Op dit moment worden de plannen hiervoor verder uitgewerkt. Meer informatie hierover volgt binnenkort op de website kunstambassade.nlOp de website kunnen geïnteresseerden ontdekken wat er wordt aangeboden en meer te weten komen over de activiteiten, kunstenaars en evenementen.
Opstarten van de atelierladder: Ivo van den Baar zal de atelierladder leiden, met ondersteuning van KAR-bestuurslid Hugo Bongers, kunstenaars Laurien Dunbar en Anuli Croon. Het doel is om in september te beginnen. In eerste instantie zal het atelier eens in de twee weken open zijn voor maximaal 15 bezoekers. Bij succes zal de frequentie worden verhoogd naar wekelijkse atelierbezoeken.
Hoe kunnen we streven naar zelfvoorzienendheid door deelnemers taken uit te laten voeren die verschillende werkzaamheden omvatten?
Evaluatie Kunstambassade-expositie tijdens Go West: De expositie tijdens Go West is positief geëvalueerd. Alle aanwezigen waren enthousiast over de tentoonstelling, de bezoekersaantallen, de verkoop en de professionele organisatie. Zestig kunstenaars hebben deelgenomen, elk met gemiddeld twee werken. Er waren ongeveer 600 bezoekers per dag. Dit heeft geleid tot verschillende nieuwe ideeën voor de volgende verkooptentoonstelling.
.