06 jul '22

Michiel Houdijk, gedreven ondernemer met fascinatie voor streetart

De nieuwe ambassadeur van de Kunstambassade, Michiel Houdijk, mocht als Rotterdamse ondernemer met een rijke ervaring in de communicatie als uitgever en partner in een creatieve agency niet ontbreken.
In 1994 richtte Michiel Houdijk het communicatiebureau Trichis op. In die periode maakte hij één magazine voor de Gemeente Rotterdam, inmiddels is Trichis uitgegroeid tot een full service mediabedrijf met een trackrecord aan bijzondere tijdschriften en boeken.

Zijn passie ligt bij uitzonderlijke uitgaven over sport, culinaire zaken en kunst, waar hij al op jonge leeftijd mee in aanmerking kwam via een vriendinnetje uit een kunstenaarsfamilie. Jaren later is hij de uitgever van de Grote Nederlands Kunstkalender, die volgens Houdijk wel iets weg heeft van de Kunstambassade.

Als ambassadeur deelt Michiel Houdijk zijn fascinatie voor murals, graffiti en grafische kunst. Op zijn profiel deelt hij hier een bijzonder verhaal over uit 2006, toen hij betrokken was bij een samenwerking tussen de fameuze graffitikunstenaar Lee Quinones en de Rotterdamse Navin Thakoer en Faisel Rajjab, die een 100 meter lange muurschildering hebben gezet in de metrotunnelbuis tussen Wilhelminapier en Rijnhaven.

Zo kwam 'Lee back in Town' door toedoen van de Vrienden van Lee, nadat zijn eerste piece uit 1982 in de Berenkuil onder de Lijnbaan uit onachtzaamheid was overgeschilderd. Houdijk herkent nog altijd de street art terug in een aantal kunstenaars waar hij werk van heeft. In zijn keuze voor kunstenaars Luuk Bode, Simon Schrikker en Jochem Rotteveel licht hij toe hoe in het bijzonder de street art kwaliteiten en grafische elementen van hun werk hem aantrekken.

Wil je weten welke kunstenaars Michiel Houdijk voordraagt, neem dan een kijkje bij de ambassadeurs..