Stuur een bericht aan Robin Kolleman

Stuur een bericht aan
Robin Kolleman

Robin Kolleman

Foto: Peter Koole


Voor pijn voel je je huid niet

De aanblik, de aanraking en de aantasting, anders gezegd: de schoonheid, de erotiek en de dood zijn de begrippen waarlangs mijn werk tot stand komt. Drie stadia van contact. Drie fases van het leven.
Ik onderzoek het (grens)gebied van acceptatie binnen het fysieke sociale verkeer; het gebied tussen geslotenheid en kwetsbaarheid, tussen geweld en onschuld. Zowel in de direkt persoonlijke als in de maatschappelijke omgeving. Afhankelijk van mijn eigen 'zijn' bepaal ik de afstand.
Die verschillende schalen van werken geven mij de mogelijkheid iedere keer te werken met een ander medium, waardoor er een zeer gedifferentieerd oeuvre is ontstaan. En waarmee ik de uitdagingen wat betreft de diverse technieken voor mij zelf hoog houd. Maar ook: Hoe ver laat ik een gebeurtenis tot mijn eigen lichaam doordringen dusdanig dat ik er werk over kan ( moet! ) maken.

Werk

Bio

Robin Kolleman (1960) studeerde in 1988 af aan de kunstacademie van Rotterdam, mixed media en beeldhouwkunst en won de prijs voor beste student van het jaar. Haar werk is getoond in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Turkije en Japan. Momenteel neemt ze deel aan het Belgisch / Marokkaans kunstcollectief: Sin é angulo. Naast haar werk als kunstenaar werkte ze ook als freelance curator voor verschillende ruimtes. Robin Kolleman woont en werkt in Rotterdam (NL)

De keuze van Robin Kolleman

Peter Koole

Met een uiterst intensive schilders-methode die Peter Koole jaren geleden heeft ontwikkeld, een methode waarin hij zich als kunstenaar, als persoon niet aanwezig wil laten zijn, maar juist daarom toch altijd is vanwege de herkenbaarheid, werkt hij gestaag aan een boeiend consistent oeuvre. Zijn motor is zijn sterke gevoel voor rechtvaardigheid. Hij kiest altijd de kant van de slachtoffers. Door ze te schilderen geeft hij hun een blijvend hoorbare stem. Ontroerend goed.

Bij de foto: on behalf of all
(Photo: Peter Hilz)

Jan Eric Visser

Vorm volgt afval. Al vanaf zijn academietijd maakt Jan Eric gebruik van (zijn) dagelijkse afval om beelden mee te maken. Alles wat zijn huis binnenkomt gaat er uit als kunst. Ogenschijnlijk klassieke beeldhouwkunst met een heel eigen poëtische, suggestieve beeldtaal, maar ook met een duidelijk activistisch uitgangspunt waarmee hij zijn plaats in de huidige hedendaagse kunst zeer verdient.

Zonder titel 2020. Krantenpapier, hergebruikt gekleurd papier, anorganisch huishoudelijk afval, zeeklei, restanten van devotiekaarsen. 151 x 100 x 85 cm. Foto: Aad Hoogendoorn