Renie Spoelstra
Het moment dat zijn adem inhoudt
Ik streef naar een sfeer van opzettelijke apathie; uren en dagen verstrijken in een flits, elk moment bevroren in de tijd en ieder moment gelijk.
Mijn werk gaat niet zozeer over het landschap in een romantische of traditionele zin. Wat me meer interesseert, is het psychologische effect van het ‘triggeren’ van emoties door het kiezen van de perfecte timing en mijn techniek om het te tekenen met houtskool. Het creëren van een existentieel moment.
Wat ik wil vangen is de ‘climaxloosheid’ als het dode punt in de zwaai van een schommel, het moment dat er even niks gebeurt maar dat wel al de dreiging in zich draagt van het moment ervoor of erna.
Als startpunt gebruik ik eigen foto's en filmstills van landschappen. Ik onderneem hiervoor onderzoeksreizen naar Amerika, Scandinavie, Europa en recentelijk IJsland.
Bio
Exposities van haar werk omvatten tentoonstellingen in Louvre-Lens (F), Albertina Wenen (O), Museum Boijmans van Beuningen (NL), Frac Picardie Amiens (FR), De Kunsthal (NL), Warande Turnhout (B), Kunsthal Kade Amersfoort (NL), Museum Belvedere Heerenveen (NL) en solo shows in Rijksmuseum Twenthe (NL) en Drawing Center Diepenheim (NL). Haar werk is opgenomen in collecties over de hele wereld waaronder MACBA Barcelona (S), Stedelijk Museum Schiedam (NL), COBRA Museum (NL), Teylers Museum (NL), Guerlain Collection (FR), Centre Pompidou (FR), Superfood Collection (UK), Collectie Museum Voorlinden (NL), Axel Vervoordt (BE), Bouwfonds Kunstcollectie (NL), De Nederlandsche Bank (NL) en de Louis Dreyfus Family Collection in NY (VS) alsmede in talrijke particuliere collecties in Nederland en de VS.