Quinda Verheul
Quinda Verheul is geïnspireerd door grote wetenschappelijke onderwerpen zoals de hydrologische cyclus van water en de erosie van de aarde, en natuurlijke krachten als wind, water en zonlicht. Maar ook de mijnbouwindustrie - waar de mens naar schatten graaft om de globale consumptie te kunnen blijven voeden.
Deze praktijken beïnvloeden landschappen wereldwijd. In haar werk maakt Quinda gebruik van spiegels en toont ze zowel het menselijk perspectief als de ervaring van leegte en reflectie. Hiermee creëert ze vreemde landschappen die een soort herkenning bieden, maar ook deel kunnen uitmaken van een andere wereld.
Haar werk is meestal plaatsgebonden en tijdelijk en zet daarmee kunst zelf centraal: welke rol speelt tijd en zintuigelijke aanwezigheid in de waardebepaling van een werk?
Deze praktijken beïnvloeden landschappen wereldwijd. In haar werk maakt Quinda gebruik van spiegels en toont ze zowel het menselijk perspectief als de ervaring van leegte en reflectie. Hiermee creëert ze vreemde landschappen die een soort herkenning bieden, maar ook deel kunnen uitmaken van een andere wereld.
Haar werk is meestal plaatsgebonden en tijdelijk en zet daarmee kunst zelf centraal: welke rol speelt tijd en zintuigelijke aanwezigheid in de waardebepaling van een werk?
Insulindestraat 22
Bio
Quinda Verheul volgde van 2011-2015 een Bachelor Art en Design, Man & Living aan de Design Academy in Eindhoven. Ze onderbrak haar verblijf hier met een uitwisseling in Kopenhagen aan de Royal Danish Academy (2013-2014) en werkte vervolgens voor industrieel ontwerpster Hella Jongerius in Berlijn (2015-2016). In 2016-2017 nam Quinda deel aan een artist in residency programma bij Sangkring Artspace in Yogyakarta Indonesië. Bij haar terugkeer in Nederland kreeg Quinda de mogelijkheid bij een gueststudio van stichting B.A.D. te wonen, in Rotterdam Zuid. De residency die zij daar in 2017-2018 volgde bleek een vruchtbare periode wat toegang gaf tot het kunstenaarsnetwerk van Rotterdam. Zo werd haar werk tentoongesteld tijdens South Explorer, Charlois Speciaal, Art Week Rotterdam en The New Current (2019) waar zij in contact kwam met Yvonne de Jong, oprichter van Root Gallery in Rotterdam. Haar werk was o.a. te zien bij: Stedelijk Museum Schiedam (“White Wall Project”, 2018), Index Dubai (“Ventura Projects”, 2019), Albert van Abbehuis Eindhoven (“The Capital of Caducity”, 2019), Root Gallery Rotterdam (“Elusive Thought, duo, 2020) en verschillende beurzen in binnen en buitenland.