Q.S. Serafijn
Ik wil graag iets moois maken. Ik heb niet zo veel op met de mensheid. Ik vind mensen vaak onaardig. Toch ben ik solidair met ze. Ik deel al hun geneugten: bloedworst met appeltjes, uitgebakken spek, patat, porno, Zeeman, Action, carnaval en goedkope drugs. Mijn leven lang wil ik dat onze high culture en hun veronderstelde low culture elkaar omarmen. Het is genetisch. Tegen mijn wil in, omdat het zelden iets oplevert. Het is mijn Achilles-hiel.
Ik wil graag iets moois maken. Ik vind dat in de eerste plaats kunst van mijn werk moet profiteren. In de kunst ontpopt zich mijn streven naar duurzaamheid: in het conceptueel-esthetische basisplan. In de tweede plaats maak ik mijn werk voor de mensen die ik liefheb, familie, vrienden, collega’s. En de mensen waarover ik me zorgen maak: de armoedzaaiers, de idioten. Ik wil dat ze het goed hebben. Ja dat wil ik. Ik gun ze alle kunst. Maar het is belachelijk! Kunst willen ze niet!. Ze willen brood. En pillen. En boter en bier! Ik heb zo vaak kunst voor inwoners gemaakt, vooral toen ik in de openbare ruimte werkte. Niemand schoot er iets mee op, behalve de ambtenaren. Sindsdien maak ik monumentale waterverven.
Ik wil graag iets moois maken. Ik vind dat in de eerste plaats kunst van mijn werk moet profiteren. In de kunst ontpopt zich mijn streven naar duurzaamheid: in het conceptueel-esthetische basisplan. In de tweede plaats maak ik mijn werk voor de mensen die ik liefheb, familie, vrienden, collega’s. En de mensen waarover ik me zorgen maak: de armoedzaaiers, de idioten. Ik wil dat ze het goed hebben. Ja dat wil ik. Ik gun ze alle kunst. Maar het is belachelijk! Kunst willen ze niet!. Ze willen brood. En pillen. En boter en bier! Ik heb zo vaak kunst voor inwoners gemaakt, vooral toen ik in de openbare ruimte werkte. Niemand schoot er iets mee op, behalve de ambtenaren. Sindsdien maak ik monumentale waterverven.
Sketching the COVID-19 days away (studio)
instrumenten (studio)
‘'Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again Fail better.'’
Samuel Beckett
Samuel Beckett
L'origine du monde, rasé (2019)
‘'To see what is in front of one's nose needs a constant struggle.'’
(George Orwell)
(George Orwell)
sketches on prints (studio)
In progress: Für die Bühne, 175 x 150 cm, watercolor & photo on paper
A.L.I.C.E (Enfant descendant un escalier) 4 x
MANNES (stationsplein Assen), 2018. Foto: Eva Faché, Volkskrant.
In progress: Für die Bühne (links) en Swimsuit (rechts)
Werk
Bio
Q.S. Serafijn is naast zijn docentschap beeldend kunstenaar en publicist. Bekende werken van hem in de openbare ruimte zijn onder andere MANNES, de interactieve hond voor het station van Assen (2018), het ruiterstandbeeld John Wayne te Wateringse Veld (2010), de interactieve D-toren in Doetinchem (i.s.m. NOX Architecten, 2004) en BANK! in de Hilversumse Meent (i.s.m. Buro Poppinga Amsterdam, 2011). Sinds 2013 schildert Q.S. Serafijn en liet hij werk zien bij onder andere galerie Cokkie Snoei in Rotterdam, Amsterdam Art Fair, Kunsthal & TENT.