Stuur een bericht aan Ondine de Kroon

Stuur een bericht aan
Ondine de Kroon

Ondine de Kroon

‘Kunst is voor mij een manier om contact te leggen met de wereld om mij heen’
Ik hoor het gestommel van een schoolklas boven me en ruik de exotische buurtkeuken van Fatma beneden. Door het grote raam kijk ik vanaf tweehoog letterlijk mijn eigen buurt in. Mijn atelier bevindt zich in het Wijkpaleis, een verzamelgebouw midden in de wijk Middelland. Het is een buurthuis, werkplek voor kunstenaars en ondernemers en uitwijkplaats voor de basisschool om de hoek. In deze levendige en diverse omgeving maak ik mijn kunst.
Mijn werk is klassiek figuratief te noemen, maar schurkt ook aan tegen de Art Brut. Het gaat over de wereld om ons heen, de kleurrijke samenleving. Soms maak ik een dierenportret of een bloem. De titels zijn belangrijk. Ik zoek in de dingen die ik maak de poëzie, ik associeer en kom zo tot betekenis. Dingen die mij opvallen op straat of op internet combineer ik in mijn hoofd met foto’s en plaatjes van kunstwerken. Ik kijk naar werken uit de kunstgeschiedenis, vooral van Manet en Marisol. Recentelijk gebruik ik ook het werk van de kinderen en volwassenen aan wie ik lesgeef.

Werk

Bio

Op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam ben ik opgeleid tot Beeldhouwer. Sindsdien maak ik linoleumsneden. Ik word opgenomen in de Stadscollectie van het Museum Boijmans van Beuningen in 1990 en exposeer bij Cokkie Snoei. In 1996 portretteer ik, in opdracht van het Haags Gemeente Archief, migranten winkeliers. Ik ontvang subsidies ter ondersteuning van mijn werk van het Fonds voor de Kunsten. De culturele diversiteit van de samenleving wordt mijn thema. Het museum Städtische Galerie Bietigheim Bissingen koopt prenten (2007). Ik maak een serie portretten in zwart-wit over huidskleur en macht en krijg subsidie voor een serie etsen over het kolonialisme: En blanc et noir, 2014. In 2010 richt ik samen met Inez Odijk en Jaap Hoffmann het grafisch collectief AppendiX op. We willen de grafische kunsten emanciperen. Ik ga lesgeven en besluit dit te integreren in mijn werk. Dit levert samenwerkingen op met onder andere Villa Zebra (Rotterdam) en Kunstgebouw (Rijswijk). Vanaf 2018 maak ik, samen met bewoners van de wijk Middelland, een reuzenprentenboek over de Heemraadssingel, getiteld De Singel ≈ Een Gedicht. Het boek is 210 x 80 cm en bevat linosneden en etsen.

De keuze van Ondine de Kroon

Jan van de Pavert

Het werk van Jan van de Pavert: "de Nieuwkomers" boeit mij omdat het in een monumentale beeldcollage de actualiteit en de geschiedenis samenbrengt.
Het werk gaat over een voormalige probleemwijk, met jaren 60 woningbouw in Utrecht: Kanaleneiland. De "kleine man en vrouw" wedijveren in het beeld met de vrouwelijke iconen van de geschiedenis van Noord-Afrika en het Midden Oosten.

Anton Vrede

Anton Vrede verraad in zijn tekeningen maar ook in zijn beeldhouwkunst een voorliefde voor het grafische. Zijn dieren zijn emblemen die bezield zijn.