Olphaert den Otter
Mijn werk is een lange brief aan de kijker. Steeds belicht ik nieuwe kanten van hetzelfde: de verhouding van de mens tot de aarde (onze wereld).
In een eeuwenoude techniek – ei-tempera – volg ik het heden op de voet. Ik maak daarbij gebruik van foto’s, van eigen hand of van sociale en nieuwsmedia. Ik wil dat wat in mijn brief te lezen is ‘waar’ is.
Toch vraag ik eerder dan dat ik antwoord.
In een eeuwenoude techniek – ei-tempera – volg ik het heden op de voet. Ik maak daarbij gebruik van foto’s, van eigen hand of van sociale en nieuwsmedia. Ik wil dat wat in mijn brief te lezen is ‘waar’ is.
Toch vraag ik eerder dan dat ik antwoord.
Al veertig jaar maak ik zelf mijn verf, met pigmenten en een emulsie op basis van eigeel. De reden is de enorme visuele kwaliteit van het resultaat. foto Twan de Veer
atelier januari 2021. Bezoekers denken vaak dat ik speciaal voor hen heb opgeruimd. Sorry. Mijn atelier is altijd zo. Aan de wand tussen de twee ramen hangt het enige werk dat niet van mij is: een zeefdruk van Joseph Beuys.
Aarde en Wereld, een video van Oscar Ramspek, 2021
foto Twan de Veer
eigeel, lijnolie, water (en conserveermiddel) maken de emulsie. Pigmenten erbij en wrijven maar. foto Twan de Veer
foto Twan de Veer
atelier januari 2021
atelier januari 2021. Lezen en werken, hand in hand. Altijd.
Bio
Olphaert den Otter (Poortugaal, 1955) werd opgeleid aan de Willem de Kooningacademie (1976 -1981). Werkt met ei-tempera, vaak in grote series. Delen van de omvangrijke World Stress Painting serie zijn op tal van plaatsen getoond, in binnen- en buitenland. Het Centraal Museum Utrecht kocht een selectie uit de serie aan. In 2016 verwierf Museum Boijmans Van Beuningen zijn ‘Tondo Mondo’, een groot rond schilderij met een gedetailleerde weergave van onze planeet. Museum Belvédère toont momenteel zijn grote overzicht ‘Aarde en Wereld’.