Stuur een bericht aan Ine Lamers

Stuur een bericht aan
Ine Lamers

Ine Lamers

Sinds 1990 werk ik als zelfstandig beeldend kunstenaar aan fotowerken, films, tekeningen en mixed media installaties.
Mijn werk vermengt het persoonlijke verhaal met sociaal engagement; ik streef ernaar om (verborgen gebleven) verhalen te vertellen. Fotografie vormt steeds de basis van waaruit ik werk en denk over beeld.Thema’s als identiteit, ideologie, de verhouding van mens tot omgeving staan centraal. Vanaf 2001 heb ik meerdere projecten ondernomen in voormalige Oostbloklanden m.n. in Rusland. Deze projecten betekenen een persoonlijke zoektocht naar de (gewezen) socialistische utopie. Utopie als mogelijkheid.
In 2015 en 2018 werkte ik voor langere periodes in Ijsland. Hier vormde het landschap en de semi-zichtbare natuurlijke processen in de aardkorst onderwerp en aanleiding voor de fotoserie 'Remote Sensing' (Iceland).
In 2019 ben ik begonnen aan de film 'Radiant Screen' ; een film, die een afsluiting betekent van een onderzoek naar gesloten (communistische) model steden in Rusland getiteld 'Proyekt Ж'. In mijn studio maakten we opnames van re-enactments van interviews. Onderschrift van atelierfoto, genomen aan het einde van de dag : " it's a wrap".

Werk

Bio

Toen ik me na een studie aan AKI, Enschede en de Jan van Eyck Academie in Maastricht in 1990 in Rotterdam vestigde, betekende dat ook meteen de start van een zelfstandige praktijk.
Uit 30 jaar een selectie : Groepstentoonstellingen waaraan mijn werk deelnam waren o.a: in TENT, Rotterdam, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Fries Museum Leeuwarden, Museum Het Domein , Sittard, MMOMA Moskou,(RU) Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (DE) , FOMU, Antwerpen (BE) en Akureyri Art Museum in IJsland. Solotentoonstellingen o.a.: Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam,Club Solo, Breda, Motorenhalle Dresden (DE), Museum Center Krasnoyarsk (RU) en het PERMM Museum in Rusland. Mijn films werden o.m. vertoond in IFFR, Rotterdam, Kunstfilmbiennale Keulen, Rencontres Internationales Parijs / Berlijn en de Oberhausen Kurzfilmtage.
Mijn werk is opgenomen in verschillende private en publieke collecties waaronder Museum Boijmans van Beuningen, Stedelijk Museum, Amsterdam, Museum het Domein, Ministerie van Buitenlandse Zaken, ING kunstcollectie, De Nederlandsche Bank, Schiphol kunstcollectie, Akureyri Art Museum.

De keuze van Ine Lamers

Elian Somers

De fotografische werken van Elian Somers en ook haar performance lectures en de recente nieuwe video installaties, zijn zeer geconcentreerd en dwingen iets af, wat ik sensitieve kritische reflectie noem . Haar werkwijze inspireert mij onder meer omdat deze onderzoekend is en consistent. Elian reist naar plekken en onderzoekt (historische) verhalen; studie in archieven maakt wezenlijk onderdeel uit van haar praktijk als maker. De uitwerking van dit onderzoek zowel in haar boeken, performances als in de installaties, nodigt uit om mee te gaan in het ontwaren van tweede en derde lagen van (haar) beelden en activeren de rijke referenties; deze worden als een echo, die weerslag heeft op het nu en op onze toekomst visioenen. De camera is een 'sensible eye', niet louter gevangen als instrument van registratie, maar verder kijkend.