Stuur een bericht aan Freerk Wilbers

Stuur een bericht aan
Freerk Wilbers

Freerk Wilbers

Ik maak kinetische kunstwerken en lichtinstallaties door op een experimentele manier onderzoek te doen naar materialen, beweging en mechanica. In de werken en in het onderzoek speelt het toeval een grote rol. De bewegingen ontstaan min of meer spontaan. De installaties hebben door het projecteren van licht en schaduw een interactie met hun omgeving. Daarbij zoek ik naar een punt waarbij de grenzen tussen het kunstwerk en zijn projecties beginnen te vervagen en op te lossen. Er ontstaat een complex geheel van beweging dat meer is dan de som van de onderdelen.

Werk

Bio

Voorjaar 2021 opent mijn eerste Nederlandse solotentoonstelling bij galerie Root in Rotterdam. Voor Art Rotterdam Week 2020 ontwikkelde ik een nieuw werk in opdracht voor The New Current met een projectbeurs van CBK Rotterdam. In 2020 ontwikkelde ik gedurende drie maanden nieuw werk in Guangzhou, China, met een beurs van CBK Rotterdam, met aansluitend een solotentoonstelling. In voorgaande jaren was mijn werk onder meer te zien bij NEST in Den Haag en bij Galerie Wit in Wageningen.
In 2017 studeerde ik af als beeldend kunstenaar aan de KABK in Den Haag. Daarvoor werkte ik als onder meer aan grote bouw- en onderhoudsprojecten als consultant, als engineer in het Biorobotics Lab van de TU Delft aan robotarmen en -handen, en gedurende een half jaar bij prof. Ishiguro in Osaka, Japan aan het leren spreken van een robot-android. In 2008 studeerde ik af aan de TU Delft als werktuigbouwkundige, met specialisatie robotica.

De keuze van Freerk Wilbers

Johannes Langkamp

Met kracht, speelsheid en precisie toont Johannes ons de magie verscholen in alledaagse technische dingen en handelingen. Hij is daarbij een beetje ingenieur en een beetje tovenaar. Ik bewonder de consistentie in zijn werk, waarin hij op weg naar iets lijkt te zijn, en steeds de nodige volgende stap weet te zetten - zonder de vrijheid te verspelen.

Donald Schenkel

Donald is mateloos gefascineerd door iets dat ik altijd maar matig begrijp: kleur. Hoe het werkt, hoe het tot stand komt, wat het doet met de kijker. In zijn onderzoekingen is hij een halve wetenschapper, die methodisch en nauwgezet de maximale zeggingskracht uit een zeer minimalistische set ingredienten perst, hetzelfde gegeven steeds opnieuw bekijkt, en weer iets nieuws vindt. Dat vind ik dan weer mateloos fascinerend.