Fatima Barznge
Mijn werk is geworteld in het samenspel tussen herinnering en verandering. Ik zie kunst als een middel om verhalen, landschappen en ervaringen te verbinden en te transformeren.
Geometrie vormt de kern van mijn beeldtaal. Lijnen en patronen raken aan grenzen, doorbreken ze en openen nieuwe verhoudingen. In die vormen zoek ik de verborgen ordening van de natuur: een balans tussen mathematische harmonie en de fragiliteit van herinnering. Zo ontstaat een beeldtaal die zowel structuur als emotie draagt, waarin verleden en toekomst elkaar ontmoeten.
Geometrie vormt de kern van mijn beeldtaal. Lijnen en patronen raken aan grenzen, doorbreken ze en openen nieuwe verhoudingen. In die vormen zoek ik de verborgen ordening van de natuur: een balans tussen mathematische harmonie en de fragiliteit van herinnering. Zo ontstaat een beeldtaal die zowel structuur als emotie draagt, waarin verleden en toekomst elkaar ontmoeten.
Installation view of the solo exhibition Khatt خط (Line/script) on the wall at gallery Sanaa Utrecht, 2023 . Photography by Jan Adriaans
Mihrab/place of battle #01 - #04, 30 x 24 (4x) cm, acrylic & pencil on paper, 2025. Photography by Jan Adriaans
Verweven Toekomsten/Interwoven futures – Textile Biennial, exhibition view at Museum Rijswijk. Photography by LNDW studio
Werk
Bio
Fatima was born and raised in Aghjalar, Kurdistan (Iraq). She studied Business Administration in Baghdad and fled to the Netherlands in 1997 for political reasons. In 2005, she graduated cum laude from the Royal Academy of Art in The Hague, the Netherlands.
In her practice, she explores how historical, Islamic, and Kurdish elements can be interwoven with the whispers of Western abstraction. This creates a space where cultural differences do not stand in opposition, but rather inspire one another, and where the shared heritage between the Middle East and Europe becomes visible like a veil. Her work has been presented in solo and group exhibitions, including the Textile Biennale, Museum Rijswijk, the Netherlands (2025, group); Stedelijk Museum Schiedam (2025, 2024, 2022, 2020, group); Pałac Sztuki/Palace of Fine Arts, Kraków, Poland (2025, group); Esta Gallery, Sulaymaniyah, Kurdistan, Iraq (2024, group); Kulturmuseum Bern, Switzerland (2024, group); V/MSP Gallery, Brussels, Belgium (2023, solo); Gallery Ursula Walter, Dresden, Germany (2023, solo); and Rozenstraat – a rose is a rose, Amsterdam (2021, group) and she exhibits regularly at gallery Sanaa Utrecht.
In her practice, she explores how historical, Islamic, and Kurdish elements can be interwoven with the whispers of Western abstraction. This creates a space where cultural differences do not stand in opposition, but rather inspire one another, and where the shared heritage between the Middle East and Europe becomes visible like a veil. Her work has been presented in solo and group exhibitions, including the Textile Biennale, Museum Rijswijk, the Netherlands (2025, group); Stedelijk Museum Schiedam (2025, 2024, 2022, 2020, group); Pałac Sztuki/Palace of Fine Arts, Kraków, Poland (2025, group); Esta Gallery, Sulaymaniyah, Kurdistan, Iraq (2024, group); Kulturmuseum Bern, Switzerland (2024, group); V/MSP Gallery, Brussels, Belgium (2023, solo); Gallery Ursula Walter, Dresden, Germany (2023, solo); and Rozenstraat – a rose is a rose, Amsterdam (2021, group) and she exhibits regularly at gallery Sanaa Utrecht.
De keuze van Fatima Barznge
Petra Laaper
Petra maakt objecten, installaties, foto’s en films.Het werk van Petra wekt in mij de echo van jeugdherinneringen. Haar beelden ademen warmte en zachtheid, zo intiem dat ze de huid lijken te raken. In haar zoektocht naar materialen en technieken laat zij vormen ontstaan die tegelijk complex en bedrieglijk eenvoudig zijn. Achter de helderheid van haar beeldtaal schuilt een stille toewijding: ambacht, aandacht en een fijnzinnig oog voor detail dat elke vorm doet glanzen van betekenis.

