Elian Somers
De projecten worden doorgaans gepresenteerd in de vorm van ruimtelijke installaties, bestaande uit fotografie of film, cartografie, tekst en (historisch) archiefmateriaal, als kritische middelen om te reflecteren op het nu en de toekomst. Door de combinatie en manier van inzet van archiefmateriaal - van bestaande officiële kennisbronnen tot hun meer ongrijpbare en controversiële tegenhangers - komen alternatieve en onverwachte perspectieven op de werkelijkheid, waarheid en geschiedenis aan het licht.
A Stone from the Moon
Sinds 2015 werk ik aan het project A Stone from the Moon. Vanuit verschillende perspectieven onderzoekt dit project historische, hedendaagse en toekomstige ideologieën en geopolitieke werkelijkheden, en de rol van architectuur en stedenbouw in deze context.
A Stone from the Moon bestaat uit twee werken, filminstallaties gebaseerd op fotografie: Ecumenopolis en Capital City. Beide werken onderzoeken blauwdrukken voor een toekomstige stad, binnen en buiten de context van een ideologische en geopolitieke strijd.
Ecumenopolis
Het werk Ecumenopolis vertrekt vanuit de zogenaamde Culturele Koude Oorlog, waarin Oost en West door middel van export-stedenbouw hun invloedsferen probeerden te vergroten. In Amerika werd in dit kader Westerse, modernistische architectuur gezien als propaganda-instrument in Koude Oorlogspolitiek, om het communisme te bestrijden en om de Amerikaanse waarden van vrijheid en democratie te verspreiden. Een belangrijke figuur in deze context was de Griekse architect en stedenbouwkundige Constantinos Doxiadis (1913-1975). Naast het spelen van een belangrijke rol binnen de Amerikaanse export-stedenbouw had Doxiadis een eigen missie voor ogen. Doxiadis’ zogenaamde ekistic mission, gebaseerd op zijn wetenschappelijke theorie ekistics, the science of human settlements, zou uitmonden in een blauwdruk voor Ecumenopolis, een wereldomvattende stad van de toekomst. De Griekse Oudheid en de antieke Griekse stad zouden aan de basis liggen van Ecumenopolis.
Het werk Ecumenopolis onderzoekt verschillende waarheden en werkelijkheden rondom Doxiadis’ ekistic mission, zijn stad van de toekomst Ecumenopolis, en een dubbelzinnig netwerk van 262 Delians varend op de Egeïsche Zee.
Werk
Bio
Elian Somers’ projecten zijn getoond in verschillende exposities, waaronder Border Theories (solo), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA), Amsterdam (NL), Utopian Dreams, TENT, Rotterdam (NL), Learning from… Rotterdam, Kunsthalle Wilhelmshaven, Wilhelmshaven (DE), Behind the Billboard, MK Galerie, Berlijn (DE) en Concrete Dreams (duo), Foam, Amsterdam (NL). Ook zijn de projecten regelmatig gepubliceerd als kunstenaarsboeken, in kunst-, fotografie en architectuurtijdschriften, en op online platforms. In 2017 is het boek One and Another State of Yellow (FW: Books) uitgekomen en in 2013 het boek Border Theories (FW: Books).