Daleen Bloemers
Inhoudelijk
Het menselijk lichaam en zijn tactiliteit spelen een centrale rol in mijn werk. Mijn blik concentreert zich op de zachtheid van de huid van de mens, de rimpels, de plooien, de lichaamsharen, de houding en de beweging. Het inzoomen op details van een plooi bij de pols of een overstrekte knie. Door middel van surrealistische vormexperimenten verken ik de grenzen tussen aan de ene kant het natuurlijke en vleselijke van het menselijk lichaam en aan de andere kant het koude, vervreemdende effect dat ontstaat door het toepassen van digitale technieken. Door bepaalde onderdelen van het lichaam uit zijn verband te halen en in een andere context te plaatsen dan wel te vervormen, ontstaat er vaak een verwrongen, licht absurdistisch beeld dat verwarring veroorzaakt bij de toeschouwer en nieuwe associaties kan oproepen.
Mijn werk kenmerkt zich door verschillende contrasten: digitaal versus fysiek, organisch versus gemaakt, kwetsbaarheid versus sterk en plat versus ruimtelijkheid.
Een verontrustend, opnieuw geconfigureerd concept van het lichaam, hulpeloos en verwrongen.
Naast het esthetische van het (digitale) lichaam ben ik ook gefascineerd door de verhouding tussen het mentale en het fysieke aspect. De strubbelingen van het individu dat zich probeert te verhouden tot de wereld. In hoeverre is hoe iemand zich voelt of wat diegene denkt, af te lezen aan de buitenkant? Het zijn deze wrijvingen, waar iedereen mee te maken heeft, die ik wil onderzoeken. Niet als wetenschapper zuiver methodisch, maar als kunstenaar en veeleer intuïtief. Door voornamelijk formele oplossingen te kiezen, probeer ik vormen te ontwikkelen die geen logische criteria volgen, maar gebaseerd zijn op subjectieve associaties en formele parallellen, die de kijker aanzetten tot nieuwe persoonlijke associaties.
In mijn werk maak Ik gebruik van materialen zoals latex, giethars, siliconen, en plexiglas om ruimtelijke fotografische sculpturen te maken. Er ontstaan meerlagige beelden waarin de kwetsbaarheid en instabiliteit van onze schijnbaar zekere werkelijkheid ter discussie wordt gesteld.
Bio
In 2022 heb ik de Kunstenaars start subsidie ontvangen van het Mondriaan fonds.