Anuli Croon
.
Mijn schilderijen bieden ruimte aan zaken die zich in het stiltegebied afspelen. De ruimtes zijn bedoeld om in te (ver)dwalen. Zoals in de film Lost Highway van David Lynch. Een ongrijpbare puzzel die zich onmogelijk laat navertellen of op een sluitende manier laat verklaren. Een plaats waar de zaken zich poetisch in een zwart vacuum afspelen.
Verschillende standpunten, invalshoeken, vlakken en patronen vormen een open structuur. Zoals in het verhaal Ghosts / Schimmen uit The New York trilogie van Paul Auster. Waarin de hoofdpersoon verstrikt raakt in het zowel object als subject zijn.
Zowel mijn schilderijen als de werken op papier (ook de werken in oplage) maak ik met behulp van verfrollers, kleine penselen, plakband, liniaal, zelfgemaakt sjablonen en stempels. Als materiaal gebruik ik matte acryl, fluoriserende verf, metallic verf en (kleur)potloden.
Ik benader mijn schilderijen analytisch en intuitief, helder en plat.
In een wirwar van vlakken en patronen veroveren figuren zich een plaats. Niet zonder gewicht maken ze zich los van de achtergrond maar dreigen daarin ook weer te verdwijnen. De waarneming laat het beeld wankelen in het werk van Anuli Croon. Vorm en betekenis strijden om voorrang en verstoren de kijkers neiging tot duiding. Er is geen verliezer en geen winnaar. In Croons universum heerst de hand van de kunstenaar: ordening regeert. _ Jef Schaeps | Prentenkabinet Universiteit Leiden
... De bronnen waar Croon uit put zijn divers. Er zijn invloeden aan te wijzen van jaren zeventig posters en strips, stofpatronen uit de haute couture of juist de volkskunst. Die past de kunstenaar toe op een beperkt aantal klassieke thema's - landschap, stilleven en portret - maar de uitvoering is veel minder klassiek. _ Edo Dijksterhuis | Parool 2018
Bio
In 1989 ben ik afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in ’s-Hertogenbosch een half jaar later verhuisde ik naar Rotterdam.
.
_Mijn werk is opgenomen in diverse (bedrijfs)collecties onder meer Ministerie van Buitenlandse Zaken
_Naast mijn autonome werk ontwerp ik in overleg met de opdrachtgever voor de publieke en particuliere ruimte in de techniek die de situatie vraagt. Opdrachtgevers: De Doelen Rotterdam, UMCG Groningen, ING Leeuwarden, Oogziekenhuis Rotterdam, Centraal Militair Hospitaal Utrecht (CMH), CitizenM Rotterdam, Deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, Van Schagen Architecten, Stichting Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, Rijnstate Hospital Arnhem.
_Het Mondriaan Fonds honoreerde mijn werk met stipendia en beurzen.