Annette Behrens
In mijn werk doe ik middels fotografie, video en tekst onderzoek naar onderwerpen die onderdeel zijn van het publieke debat en waarbij meestal een uitgesproken mening over bestaat bij een groter publiek. Ik ben met name geïnteresseerd in de totstandkoming van de beeld(vorming) rondom deze onderwerpen. De rol van beeld, met name fotografie, in het ontstaan van meningen, kennis, aannames en vooroordelen is een belangrijk component in mijn werk.
Een terugkerend thema is, mede door mijn Duitse achtergrond, rechts-extremisme.
De ‘Ander’ en de vorming van individuele en groepsidentiteit zijn eveneens terugkerende onderwerpen.
Met mijn werk deconstrueer ik de vaak één dimensionale representatie van mijn subject. Door persoonlijke, historische, feitelijke en (vaak) wetenschappelijke invalshoeken te combineren laat ik de verschillende lagen achter het, schijnbaar, eenzijdige onderwerp zien. Het zijn onderwerpen die simplistisch worden weergegeven, maar zowel in cultureel opzicht als met zicht op visuele geletterdheid, complex zijn. Op deze manier maak ik uiteenlopende perspectieven, verborgen geschiedenissen en hedendaagse processen zichtbaar voor het publiek.
Een terugkerend thema is, mede door mijn Duitse achtergrond, rechts-extremisme.
De ‘Ander’ en de vorming van individuele en groepsidentiteit zijn eveneens terugkerende onderwerpen.
Met mijn werk deconstrueer ik de vaak één dimensionale representatie van mijn subject. Door persoonlijke, historische, feitelijke en (vaak) wetenschappelijke invalshoeken te combineren laat ik de verschillende lagen achter het, schijnbaar, eenzijdige onderwerp zien. Het zijn onderwerpen die simplistisch worden weergegeven, maar zowel in cultureel opzicht als met zicht op visuele geletterdheid, complex zijn. Op deze manier maak ik uiteenlopende perspectieven, verborgen geschiedenissen en hedendaagse processen zichtbaar voor het publiek.
Bio
Annette Behrens (1979, DE) afgestudeerd aan de Academie Minerva (BA) en AKV ST. Joost, Breda. Mijn werk is o.a. getoond in het Nederlands Fotomuseum en tijdens Photomonth Krakow/ PL. In 2016 won mijn publicatie '(in matters of) Karl' de Historic Book Awards bij Les Rencontres de la Photographie in Arle/ FR.
In mijn werk doe ik middels fotografie, video en tekst onderzoek naar onderwerpen die onderdeel zijn van het publieke debat en waarbij meestal een uitgesproken mening over bestaat bij een groter publiek. De rol van beeld, met name fotografie, in het ontstaan van meningen, kennis, aannames en vooroordelen is een belangrijk component in mijn werk.
Een terugkerend thema is, mede door mijn Duitse achtergrond, rechts-extremisme. De ‘Ander’ en de vorming van individuele en groepsidentiteit zijn eveneens terugkerende onderwerpen.
Met mijn werk deconstrueer ik de vaak één dimensionale representatie van mijn subject. Door persoonlijke, historische, feitelijke en (vaak) wetenschappelijke invalshoeken te combineren laat ik de verschillende lagen achter het, schijnbaar, eenzijdige onderwerp zien.
In mijn werk doe ik middels fotografie, video en tekst onderzoek naar onderwerpen die onderdeel zijn van het publieke debat en waarbij meestal een uitgesproken mening over bestaat bij een groter publiek. De rol van beeld, met name fotografie, in het ontstaan van meningen, kennis, aannames en vooroordelen is een belangrijk component in mijn werk.
Een terugkerend thema is, mede door mijn Duitse achtergrond, rechts-extremisme. De ‘Ander’ en de vorming van individuele en groepsidentiteit zijn eveneens terugkerende onderwerpen.
Met mijn werk deconstrueer ik de vaak één dimensionale representatie van mijn subject. Door persoonlijke, historische, feitelijke en (vaak) wetenschappelijke invalshoeken te combineren laat ik de verschillende lagen achter het, schijnbaar, eenzijdige onderwerp zien.
De keuze van Annette Behrens
Carina Hesper
Carina daagt de kijker in haar fotografische praktijk uit om actief betrokken te raken bij haar werk. Materiaal en onderwerpen komen samen in installaties en/ of publicaties waarbij bijvoorbeeld tast en lichaamswarmte door de toeschouwer moeten worden ingezet om het werk daadwerkelijk te kunnen zien. Zo wordt de belevingswereld van bijvoorbeeld. mensen met een bijzondere of marginale positie in de samenleving letterlijk teruggekaatst naar het publiek.In haar werk experimenteert ze met verschillende toepassingsvormen van fotografie en is kwetsbaarheid in verschillende uitingen een centraal thema.