Viola van Oostrom & Peter de Winter
Viola was na haar studie Textiele Werkvormen/Kunstgeschiedenis al een aantal jaren werkzaam als docent Beeldende Vakken en werd in de watertoren zijn buurvrouw. Op het nieuwe Utopiaterrein kwamen naast woningen en werkruimtes een openbaar café-restaurant, Hal 4 werd een bekende evenementenhal met legendarische concerten en er ontstonden tal van culturele kruisbestuivingen, waaronder het mede door Peter ontwikkelde roemruchte Ponton 010, een enorme drijvende tribune met een podium en bar, waarop meerdere spraakmakende voorstellingen gegeven werden met de haven als decor.
Uitgeverij 010
In 1983 richtte Peter samen met Hans Oldewarris Uitgeverij 010 op, die zich vooral toespitste op boeken op het gebied van de Nederlandse architectuur en design met uitzonderlijke aandacht voor de vormgeving. Uitgeverij 010 heeft in dertig jaar meer dan zevenhonderd boeken uitgegeven die ook internationaal zeer werden gewaardeerd. Behalve een constante bij de Best Verzorgde Boeken in Nederland, werden ook drie boeken van 010 met goud bekroond bij de verkiezing van de Schönste Bücher aus aller Welt in Leipzig.
Cultuurclub
Het overbrengen van de liefde voor de kunst door mensen beter te leren kijken, is de drijfveer van Viola en dit doet ze nog altijd met veel enthousiasme. Viola heeft altijd lesgegeven in het middelbaar en hoger onderwijs. Daarnaast heeft ze lang aan een groep jongvolwassenen die een beetje buiten de boot vielen lesgegeven. Dat 'uitschotklasje', zoals ze het liefdevol noemt, beschouwde ze niet als werk, maar als een enorm plezier!
Na haar schoolloopbaan is Viola cursussen kunstgeschiedenis gaan geven. Ze behandelt daarin de actuele tentoonstellingen uit de Nederlandse musea. Met haar Cultuurclub geeft ze al meer dan tien jaar les op verschillende locaties in en rond Rotterdam. Ze organiseert voor haar Cultuurclub ook dagexcursies en kunstreizen in binnen- en buitenland, tegenwoordig samen met Peter die gestopt is met zijn uitgeverswerkzaamheden. Uitgeverij 010 is nu gefuseerd met de uitgeverij van het nai en heet nu nai010 uitgevers.
Ruimtelijk werk
Een van onze eerste aankopen is een werk van C.A. Wertheim, gekocht bij de galerie van Cokkie Snoei. Cokkie is nog een oud-leerling van Viola. Bij haar kwamen we altijd graag, we waarderen en herkennen haar smaak. Maar ook op beurzen, veilingen en direct bij kunstenaars hebben we gekocht. Vaak kennen we de kunstenaar achter het werk wel. Daarbij kopen we natuurlijk ook altijd de boeken van de kunstenaars waar we werk van hebben. Een andere vroege aankoop in de verzameling zijn twee werken van Anna. Over het oeuvre van Anna heeft Peter later een boek gemaakt.
Je zou kunnen zeggen dat veel werken in onze verzameling iets surrealistisch hebben, sprookjesachtig, veel tactiele objecten met zichtbaar handwerk en we hebben best veel ruimtelijk werk. Zo hebben wij werken van Guido Geelen, John Körmeling, Berend Strik, Fransje Killaars, Roy Villevoye, Tom Claasen, Silvia B., Ted Noten, Folkert de Jong en Koos Buster. Ons huis is niet groot maar we hebben veel boekenkasten. Aan de wanden maken we mooie combinaties van tweedimensionale werken en in de kasten, vensterbanken en op de grond van het balkon en het dakterras staan beelden. We zijn eigenlijk omringd door boeken en kunst.
Mijn keuze uit de Kunstambassade
Lidy Jacobs
Olaf Mooij
Ik draag voor
Herman Helle
Herman leerden wij kennen toen hij als beeldend kunstenaar in het Jozef Kip Quartet speelde dat totaal absurde muziek maakte. Later is hij lid van Utopia geworden en hebben Herman en Peter tijdens een Futuristendiner eens samen een performance gedaan met een bijzonder lange onzin-conversatie die naar mate de avond vorderde steeds minder door alle aanwezigen op prijs werd gesteld. Legendarisch was ook zijn act op de Parade waarbij Herman geschiedkundige weerberichten voordroeg. Inmiddels is hij het meest bekend van Hotel Modern, waarvoor hij met Pauline Kalker en Arlène Hoornweg bijzondere theaterstukken maakt. Herman is ook een geniale maquettebouwer, hij werkt veel met gevonden voorwerpen, alles kan zomaar een gebouw of een rivier worden bij hem. We kennen eigenlijk niemand met een grotere creatieve geest dan Herman. Hij mag zeker niet ontbreken aan de verzameling Rotterdamse kunstenaars in de Kunstambassade.